Don't Judge the blog by it's followers

Tuesday 25 June 2013

Penulis yang disayang Tuhan

Sedutan ayat dari buku: Penulis yang disayang Tuhan ( Bahruddin Bekri)

Jadi kamu pula bagaimana? apa dorongan serta motivasi kamu untuk belajar menulis

"Saya ni perempuan yang yang halus jiwanya. lalu perkara halus yang bagaimana lagi yang boleh saya gambarkan jiwa saya selain menulis."
... kata adinda Aisyah.

"Perempuan itu aslinya pemalu. Malunya ada pada mata, lalu perempuan pejam. Malu juga ada pada wajah. lalu perempuan tunduk. Perempuan itu juga sangat malu pada lidah, lalu perempuan diam. lalu di mana perempuan seperti saya mahu memberitahu rasa hati sekiranya wajah tunduk, mata pejam, lidah diam? kami hanya mampu mengalirkan rasa hati pada jemari halus iaitu melalui tulis." tambah adinda Aisyah kepada Usamah.

Dan , saya menyokong hasil tulisan ini atau mendukung kata-kata dari adinda Aisyah, yang memegang watak warga Indonesia yang datang ke Malaysia tanpa izin. Beliau mengikuti kelas penulisan dari Usamah seorang penulis yang putus asa.
Buku ini saya cerna sedikit demi sedikit. Sambil membaca, saya akan highlight tiap perkataan yang berupa ilmu untuk saya garapkan. Buku ini seperti bahan rujukan untuk saya keluarkan tiap isi penting untuk menguasai bidang penulisan.
Saya penulis pasif. Hanya meluahkan kata, tidak berani berkata.
Di blog inilah medan untuk saya  berbasa-basi.
Ada seorang penulis yang berputus-asa.
Seorang pelajar 10 tahun yang taat kepada bapa.
Seorang gadis yang berada di hujung usia.
Tiga pendatang tanpa izin yang hidupnya disaluti kecewa dan hina dan
Lima bekas penulis yang penuh rahsia.
Siapa penulis yang disayangi Tuhan? Namun kisah ini lebih daripada sekadar itu.


No comments:

Post a Comment