Don't Judge the blog by it's followers

Tuesday 18 June 2013

Ragam

Gitar dipetik penuh girang. Beg gitar ternganga di kaki sang penyanyi menunggu wang kertas atau syiling dimasukkan secara sukarela. Nyanyian seorang lelaki sederhana tinggi, berkulit sawo matang dan berambut ikal itu buat aku terpana. Aku berdiri di tepi gerai mini yang berhadapan dengan pintu masuk KTM komuter sambil mendengar lagu yang didendangkannya. Lunak persis seorang artis dengan nada suara seakan meniru gaya suara artis tertentu. Dia hanya berdiri di penjuru pintu masuk KTM Komuter dengan tali gitar tergantung pada lehernya.

Setiap kali aku ke KL sentral, aku akan berdiri dari jauh memerhati sang pemuzik ini. Aku suka pada nyanyian. Terhibur sebentar sambil menunggu seseorang.

“Lagi 5 minit aku sampai.ko tunggu di mana tuu?”
Mesej yang aku tunggu menjelma.

Pantas jari menyentuh skrin telefon membalas.
aku tengah berdiri di depan pemuzik jalanan yang sedang menyanyikan lagu ‘Hilang’”
“sedap ke lagu tu”
“sedap la jugak, sambil-sambil tunggu ko datang.lambat sangat”
“relax la…tren lambat tadi..’

Biha datang menepuk bahuku dari arah belakang.

hai..cik Mia, sorry aku lambat sikit”
“haaa…nasib baik ada abang tuu menyanyi tau, boleh la layan perasaan sekejap”
“oh..yang itu ke?”
“yelah…dia sorang je kat sini yang petik gitar sambil nyanyi…kalau ko nak lebih-lebih tunggu weekend la..mungkin ada orang menari pulak”
“ko biar betul”
“lah…buat apa nak bohong…pernah sekali hari tu, kat depan tuu, aku tengok budak-budak remaja buat dance show, daripada budak kecil hingga la dewasa sekitar umur 20 tahun kot”
“ko tak join sekali ke…haha” Biha cuba buat aku geram.
kalau aku yang menari, ramai yang terpukau nanti….dah dah…kita nak ke mana dulu ni?”
“Masjid Jamek!!”

Kami memilih untuk berjalan di sekitar Masjid Jamek yang cuma dua stesen jaraknya dengan KL sentral.

Bazaar Masjid India menjadi tempat pertama kami membelek-belek barangan yang terpanah di mata sebelum berjalan ke dalam lagi.

Selepas berjalan  ke sana sini, kami decide nak solat asar di Masjid India. Sambil membeli air, terdengar suara azan dilaungkan. Jam ketika itu pukul 5.30 petang.

eh..dah asar ke belum sebenarnya…kenapa baru azan?, bukan azan asar dalam pukul 4.30 petang macam tuu ke? Hairan….”
Biha mengomel di tepi aku.

cik Biha…ko tak tahu ke?”
“tahu apa”
“Azan asar di Masjid India lebih kurang sejam selepas Masjid Jamek. Means .. kalau asar jam 4.30 petang, mereka akan azan jam 5.30 petang. Itu asar Hanafi namanya. Bagi mereka yang non-jemaah Tabligh, ini mungkin sesuatu yang ganjil. Tapi bagi ahli Jemaah Tabligh, mereka dah biasa dengan amalan ini kerana itu adalah dari amalan mazhab Hanafi yang mengafdhalkan untuk melewatkan asar.”
“oh..begitu rupanya..mana la aku tahu”
“jom..lepas solat kita rehat sekejap dalam masjid”
Usai solat asar, kami mengambil tempat untuk berehat seketika. Kami didatangi oleh seorang wanita India Muslim, dari segi pemakaiannya, aku rasa dia pengawal di masjid ini. Dia mengambil beberapa kain telekung untuk dilipat. Aku cuba untuk berbual dengannya. Kelihatan dia begitu ramah menegur sesiapa saja di situ. Keramahannya bersilang seli dengan ketegasan tetapi baik.

“ Aci…” aku cuba memulakan perbualan, aku tak pasti gelaran apa yang sesuai aku nak panggil.
iyaa..adik,,ada apa..”
“tak da apa..saja nak tanya, dah lama ke aci keja jadi pengawal di masjid ni?
“lama dah adik”
“mesti seronok kan, dapat kerja kat sini, solat sentiasa terjaga, kerja dalam rumah Allah, banyak pahala tuu aci”
“boleh la juga adik, sini banyak kes curi, sebab tu, kena ada orang jaga”
“betul..sini kan tempat tumpuan”
“kerja ni adik, kena banyak sabar…kerja macam ni kena banyak sabar, Rasulullah SWT Allah uji baginda lagi banyak. Kita sikit saja. Itu pun kita tak sabar”

Kata-kata aci tadi buat aku kagum dengannya. Ada sesuatu yang istimewa pada dirinya.

 Aku tersempak dengannya di bawah ketika menuruni tangga masjid. Al-quran kecil serta tasbih di hujung tangannya. Subhanallah, sungguh aku kagum.

Sambil bekerja, hati tidak lupa mengingati Allah. Untaian tasbih itu diratib sambil memerhati orang yang keluar masuk dari masjid.

Kami gerak keluar dari masjid menuju stesen LRT.

Mia, tengok sana…aku rasa dia bukan betul-betul pakai purdah tu”
“aha…aku rasa macam tu jugak”

Kami memerhati seorang wanita atau mungkin seorang lelaki yang tidak pasti jantinanya dek diselubung pakaian hitam dari atas sampai ke bawah. Wajahnya ditutup dengan purdah. Tangannya memegang tabung derma. Yang menghairankan kami, wajahnya ditutup tetapi kaki dibiarkan tanpa memakai sarung kaki. Purdahnya pula ditutup tanpa kemas. Curiga dan pelik.

Kami memandangnya tanpa lepas, seperti mesin scan. Menilai dengan perasaan kami. Langkah demi langkah dia meninggalkan kawasan tadi. Dia cuak. Pantas berjalan meninggalkan pandangan kami terhadapnya.

Lucu. Macam-macam ragam.

No comments:

Post a Comment