Don't Judge the blog by it's followers

Tuesday 18 June 2013

Menapak

Awan- gemawan tidak lagi bersatu pagi itu, jam tepat menunjukkan pukul 8.30 pagi.Hari isnin, hari pertama bekerja setelah bercuti dengan sabtu dan ahad.Rasa malas masih menguasai diri.Dua tiga kali menguap tanda aku tidur lewat semalam.Hari ini hari yang baru, tidak seperti semalam.

arhhh..boringnya..” aku merungut ditinggalkan berseorangan, kak her dengan Abang Wan outstation ke Manjung. Apa boleh buat, kerja mereka tidak selalu lekat di pejabat. Jika tiada mereka, siapa yang nak shoot gambar.

Sambil membelek calendar di telefon, aku menghitung baki hari bekerja di sini.Tempoh empat bulan cukup lama tapi pantas berlalu.Report praktikal belumku sentuh, semua masih tersimpan di dalam otak. Pesan ustaz sebelum kami semua start berpraktikal supaya siapkan sedikit demi sedikit pada awal bulan pertama kami mula bekerja. Nampaknya, pesanan itu hanya dalam ingatan.

“Alahai si kasut, kejap lagi aku baiki engkau .., sabar ye” sambil mata melihat jam dinding. Menunggu waktu rehat menjelma.
  Tepat jam 1tengahari. Aku mula keluar menuju ke tingkat bawah.

“kak siti, Mia tak makan tau tengahari ni, Mia nak pergi ke area Pasar Seni, nak cari tukang jahit kasut”.

kesian pula dengan Kak Siti, selalu aku yang menemani dia makan. Kak siti mula bekerja di sini setelah seminggu aku masuk. Dia Receptionist. Dia seperti kakak angkatku di sini. Mungkin kami saling menyenangi antara satu sama lain disebabkan kampung dia dan aku sebaya.
O.K, jalan baik-baik”
“kak!, ada payung tak, panas sangat la kat luar tuu”
“tak da la.”
“mmmm..tak pelah..”
                                    
Dalam masa sejam aku mesti cari sampai jumpa tukang kasut. Selalu ada je di tepi kaki lima. Sampai di station bas Pasar Seni aku bertemu dengan seorang Pak cik guard.
assalamualaikum Pak cik, tumpang tanya boleh?”
“waalaikumussalam..ya..ya..boleh”
“kat sini, tukang kasut di mana ya..”
“oh sini tak da sangat, adik pergi ke kotaraya dekat-dekat dengan Puduraya. Area situ ada”
“berapa minit ye dari sini?”
“lima enam minit  je adik..”
“terima kasih Pak cik”

 Cuaca panas  membahang membuatkan aku hampir tewas mencari si tukang kasut.Bas, kereta dan motosikal bercampur di atas jalan. Sesak.Aku melewati lorong kecil di setiap bangunan.Penat.Bayang-bayang seorang tukang kasut masih belum nampak.

eh..ni dah sampai ke Petaling Street dah ni..kalau nak ke Puduraya, depan lagi nak jalan” laluan ni aku biasa lalu bersama Jijah ketika menemaninya ke Puduraya. Aku mengambil keputusan untuk berpatah balik.Tak sanggup nak berjalan lagi dalam tekanan yang membahang.Kotaraya dengan tempat kerjaku boleh tahan juga nak berjalan.Kalau setakat area Pasar Seni, aku masih boleh menapak.

Kira-kira jam 1.20 tengahari, kelihatan seorang perempuan warga Indonesia sedang mengemas barang jualannya. Aku merapatinya.
maaf ya kak, kak tahu di mana tukang kasut di sini”
“tukang kasutnya di belakang sana tu saja”
“ikut jalan ni ke kak”
“ya..kamu lalu saja di situ,
“oh baik..terima kasih ya” 

Kedudukan Pak cik guard tadi dengan arah yang ditunjukkan kakak tadi tidaklah begitu jauh. Apa boleh buat, mungkin Pak cik tadi hanya tahu tukang kasut di tempat yang dia tunjuk. Hati berdengus juga, masa dan tenaga dibazir begitu saja.

berapa minit boleh siap ya Pak cik”
“dalam 20 minit..” balas  Pak Cik sambil  memegang kasut untuk digam dan seterusnya dijahit di sekeliling kasut.

Ternyata si tukang kasut juga warga Indonesia.

Dua puluh minit yang ada aku menerawang ke kedai-kedai yang berdekatan di situ.Kedai makan menjadi pilihan.Lauk-pauk yang terpamer di sebalik kaca itu buat aku kecur liur.

kedai ni melayu ke?” aku tanya sebab ragu.
Indonesia dik..”
“pasaran nasi campur pun mereka mengunguli..” aku mengomel di dalam hati.

Kedai makan Sri Idaman Corner yang terletak di jalan Hang Kasturi itu benar-benar diterajui oleh warga Indonesia.

usai kasut dibaiki, aku terus kembali ke pejabat.

Aku di Malaysia atau di Indonesia sebenarnya.Kepala tidak gatal.Tapi digaru juga.


No comments:

Post a Comment