Don't Judge the blog by it's followers

Sunday, 29 May 2011

menutup aurat itu cantik



sopan itu cantik
ETIKA MENUTUP AURAT DENGAN SEMPURNA...

Ini adalah syarat asasi menutup aurat muslimah dihadapan bukan mahram yg diutarakan oleh syeikh atiah saqar (bekas pengerusi lajnah fatwa mesir). Jika tidak ada salah satu dari syarat ini maka ia tidak dikira menutup aurat. Ianya adalah seperti berikut:

1. Hendaklah pakaian itu menutupi seluruh aurat yg telah ditetapkan. Aurat wanita didepan lelaki bukan mahram adalah seluruh badan melainkan muka dan tapak tangan. Tidak boleh yg menampak aurat walaupun kecil seperti menampakkan leher, lengan dan sebagainya.
Firman TUhan:
Maksudnya: "Dan janganlah wanita2 itu memperlihatkan perhiasannya melainkan yg zahir dan hendaklah memakai tudung yg menutup kepala sehinggalah atas dada2 mereka." (31: An-Nur)
Perhiasan yg zahir adalah muka dan tapak tangan. Ini adalah pendapat yg sedehana.

2. Hendaklah pakaian tadi tidak menampakkan warna kulit. contohnya pakaian yg jarang atau yg nipis sehinggakan nampak warna kulit.
Inilah yg Nabi sebut sebagai wanita ahli neraka:
نساء كاسيات عاريات
Maksudnya: "Perempuan yg berpakaian tetapi tidak sempurna atau yg menampakkan warna kulitnya." Hadis sahih riwayat imam Muslim.
Saidina 'Aisyah r.a apabila melihat perempuan yg memakai tudung yg nipis, beliau akan menyuruhnya memakai yg tebal dan berkata:
الخمار ما وارى البشر والشعر
Maksudnya: "Tudung adalah yg menutupi kulit dan rambut."
Suatu hari 'Aisyah r.a melihat Hafsah binti Abdurrahman (anak saudarnya) memakai tudung yg nipis sehingga menampakkan auratnya. Lalu 'Aisyah mengoyakkkan tudung tersebut dan berkata: "Adakah kamu tidak mengetahui ayat yg Allah turunkan dalam surah Nur?" kemudian beliau memakainya dgn tudung yg lain. (Hr Ibnu Saad- sanad kuat)

3. Hendaklah pakaian tersebut tidak terlampau sempit sehingga menampakkan susuk tubuh.
Daripada Usamah bin Zaid r.a: Rasulullah s.a.w memakaikanku pakaian qubtiah yg tebal yg mana pakaian itu dihadiahkan kepada Nabi s.a.w oleh Dihyah al-Kalbi r.a. Lalu aku pakaikan isteriku dgn pakaian itu. Rasul bersabda
مرها أن تجعل تحتها غلالة فإني أخاف أن تصف حجم عظامها
"Suruh isteri kamu letakkan kain dibawahnya. aku takut pakaian itu menampakkan susuk tubuhnya." Hr Ahmad dan lain2 - sanad hasan
Asma binti Abu bakar telah menerima pakaian yg nipis. Ketika itu beliau buta. Apabila sahaja beliau memegangnya maka beliau berkata " Ah, pulangkan pakaian ini kepadanya" IBnu Zubair berasa susah hati dan berkata "Wahai ibuku pakaian ini tidak menampakkan warna kulit pemakainya." Asma menjawab:
إنها إن لم تشف فإنها تصف
Maksudnya: "Sesungguhnya sekiranya ia tidak menampakkan warna kulit tetapi ia menampakkan bentuh tubuh." (Hr Ibnu Saad - sahih)
Banyak wanita yg memakai pakaian tetapi tidak mencukupi syarat2 ini maka dia tidak dianggap menutup aurat kerana 3 perkara ini syarat utama bagi menutup aurat. Jadi berapa ramaikahwanita yg benar2 menutup auratnya?




Rujukan: Mausuah alusrah jilid ke dua oleh Syeikh Atiah Saqr.

Friday, 27 May 2011

Tentang cinta hati


Bismillahirrahmanirrahim…


Agak sudah lama tidak mencoretkan sesuatu di ruangan ini….Alhamdulillah malam ini tergerak hati untuk menulis…berakhirnya musim “ujian Dunia” namun ujian akhirat bakal menyusul kemudian..Cuma bilakah waktunya yg terakhir….minggu lepas adalah minggu yg agak seteresss..bak ejekan kwan2 ku….hehe…namun tersimpan sebuah memori indah…pasti kalian merindui library kan….sebulan bermastautin di sana..adakalanya dari pagi-petang @ malam… sekarang ni kalian pasti sedang menikmati cuti bersama insan2 yg tercinta….


“boleh x kalu nak scan nota ni masuk dalam otak?”
“cucuk pendrive dalam telinga boleh x?


Inilah antara ayat-ayat keseteressan melanda tatkala menghadap buku lama2…

Malam ni agak sunyi sepi ..hanya kedengaran suara bisikan kipas memutar2 tanpa henti…semua penghuni blok C makin surut…masing2 mengatur langkah ke destinasi yg dituju..namun saya tetap setia bersama dgn 4c314…


“kak xbalik ke..”
“aa…tak..tak balik lagi…”
“npa xbalik lagi”
Mmmm ada keja cikit…nanti akan balik jugak..heheh”


Mood mengemas terpaksa ditunda kejap sebab jari jemari ni rasa nak menari-nari atas keyboard ni…sambil otak berfikir  sesuatu dan hati seolah menterjemahkan dalam bahasa indah….

Mengimbau kembali detik2 yang berlalu sepanjang tahun ni….terasa seperti tidur semalam yang tak mampu lena…sepintas masa berlalu…sehingga tidak sempat nak merakam semua pengalaman dan kenangan,,,kita boleh mencipta pengalaman baru..tetapi kita xboleh nak rakam semua kenangan lama….

##################

Di sini ada sedikit perkongsian bersama….maaf…tujuan sebenar penulisan pena malam ni bukanlah seperti yg pena mentioned di atas..itu baru mukadimah..atau dalam bahasa pengucapan, kata alu-aluan…

Tentang hati…..


ketika sofia membuka senaskah al Quran hendak dibaca….tiba2 muncul satu perasaan di hatinya yang tidak mampu dia tahan….airmata mula bergenang..tapi niatnya ingin membaca alQuran ingin diteruskan…ayat demi ayat dia baca..baris demi baris dia sebut…tiba2..kehibaan nya….bertukar kepada hujan air mata…

Rupa-rupanya dia sedang menahan perasaan rindu terhadap seseorang yg dia ingin lupakan demi kebaikan bersama…dia ingin memiliki cinta Allah..tetapi godaan hatinya merindui insan itu



Dalam hatinya berkata; 

ya Allah….hilangkanlah perasaan rindu ini dari hatiku ya Allah….
Lupakanlah aku pada cinta manusia
Dekatkanlah aku dengan cintaMu ya Allah
Aku ingin mencintaiMu……ya Allah
Jauhkanlah perasaan rindu ku pada dia….


Sofia bertekad ingin istiqamah dengan pendiriannya…dia ingin melupakan semua memori indah percintaannya…dia mulai sedar….jodoh yang sebenar  hanya Allah yang menentukan…dia ingin mendapat keredhaan Allah..dan bukannya kemurkaan Allah dari akibat maksiat cinta yang telah dia lalui……
Selesai membaca al-Quran..tetiba kedengaran sebuah lagu yang begitu membuatnya bertambah sedih….



Mungkin kan terputus di tengah jalan
Mungkin kan terlerai tanpa ikatan
Usah ragu dengan takdir...

Mungkin kitakan berbeza haluan
Berakhirnya cerita percintaan
Segalanya ditentukan Tuhan....



Sekali lagi hatinya begitu kuat mengatakan….bahawa andai itu takdirnya..biarlah Allah yang menentukan segalanya….
Sofia mengapai telefon bimbitnya..lalu menhantar sms kepada rakannya…Salmi..


Sofia; salmi…sofia rindu dia..tapi sofia tak nak perasaan ini terus menganggu sofia….

Balas salmi; sofia…sofia kena kuat..Allah kan ada..sofia kenalah mujahadah sedikit …untuk membuktikan cinta sofia hanya pada Allah….memang susah tuk kita lupakan someone yang dah lama kita kawan..tapi sampai bila kita nak terikat dengan maksiat sofia…rugilah amal ibadat kita selama ini..kerana bercampur dengan maksiat….kebaikan dalam kejahatan…

Sofia: sofia tak sekuat salmi….(sambil menangis hiba)

Salmi: sofia tahu tak…Allah sayangkan sofia..sebab tu Allah campakkan hidayah buat sofia…sebab Allah nak sofia jadi baik…ujian hati tu hanyalah ujian yang Allah beri utk kita membuktikan cinta kita kepadaNya…sejauh mana kata-kata kita sekiranya tidak dibuktikan dengan tindakan….


Sofia mencapai computer ribanya…..lalu membuka lagu yang begitu mendalam maknanya untuk dia bermuhasabah tentang cintanya…sambil menghayati bait-bait lirik lagu tersebut…hatinya tersentuh dan terus membenarkan air matanya menitis lagi…..

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu


Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Bunyi mesej hensetnya menyapa dia dari lamunan…..
Lalu dibukanya….dari seorang sahabat: sofia ..buka emel..saya ada something tuk awak….
Sofia terus membuka account yahoo.mail nya……
Kiriman sahabatnya tadi….:

Katanya…Sofia..bacalah dengan hati …

Ya Allah jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu..

Ya Muhaimin jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu…

Ya Rabbana jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu..
Ya Rabbul Izzati jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu…
Ya Allah jika aku menikmati cinta kekasihMu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu..
Ya Allah jika aku jatuh hati pada kekasihMu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dlm perjalanan panjang menyeru manusia kpdmu…
Ya Allah jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu
                                                                                  
Seluruh air matanya begitu berpadu mengalir…melirik bersama rintihan hati….kini hatinya telah terubat dan menjadi semakin kebal utk menahan perasaan rindu tadi….sofia hanya mengharap pada Ilahi agar dia sentiasa diberi ruangan cinta yang halal baginya…biarlah dia terus mencintai Allah andai tiada cinta halal baginya…
_____________________________________________________

sahabat sekalian marilah kita merasai cinta Allah yang hakiki…pena ingin berpesan pada diri sendiri yg lalai ini….bahawa Allah sentiasa mencurahkan kasih sayangnya..berbanding kita manusia yang sering lupa padanya…..

Sahabat…hati kita hanya satu..jika kita beri pada manusia..hati mana yang kita nak beri pada Allah????

Bertnyalah pada diri anda utk bermuhasabah……..

Monday, 23 May 2011

Jagalah hati


Kali ini pena hijau menjenguk ke ruang diari siber seperti seakan ingin membicara sesuatu…tapi tak semua perkara kita boleh luahkan di sini..kalau semua masalah kita ceritakan pada manusia..abis dengan Allah kita nak cerita apa..dengan Allah kita nak mengadu apa..kita kan ada Allah..Allah yg sentiasa sayangkan kita. Kesedihan juga merupakan ujian hidup seseorang kan…apalah sangat dengan ujian yg xseberapa ni kalau nak bandingkan dengan ujian para sahabat Rasulullah saw. Tetiba air mata ni mengalir umpama air terjun yang menjunam ke dalam sungai…ya Allah ..kenapa dengan hatiku ketika ini..apa yg membuatkan kusebak….mungkin lagu “Doa Rabhitah” yang disampaikan oleh Izzatul Islam ni membuatkan ku berfikir dan ingin merasai makna disebalik lagu ini..begitu mendalam makna nya…..





Sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu
bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
kekalkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya
terangilah dengan cahayamu
yang tiada pernah padam
Ya Rabbi bimbinglah kami

Lapangkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakal padaMu
hidupkan dengan ma'rifatMu
matikan dalam syahid di jalan Mu
Engkaulah pelindung dan pembela



Semakin jauh kita melangkah semakin banyak yang kita belajar dan faham…semoga kefahaman yang ku ada diamalkan sebaik mungkin…. pepatah arab ada mengatakan..
“Ilmu tanpa amal ibarat pokok tak berbuah”




HABLUN MINAL ALLAH WA HABLUN MINNAN NAS 


 hablun minal Allah wa hablun minnan nas?  Maksudnya” hubungan manusia dengan Allah dan hubungan manusia dengan manusia”. Manusia yang baik adalah manusia yang bagus hubungannya dengan Allah dan manusia. Hidup ini memang kena baik hubungan dengan Allah..org yg baik hubungannya dengan Allah secara automatiknya baik hubungannya dengan manusia.
Abis kalau hubungan nya dengan manusia tidak baik maknanya???? Adakah hubungannya dengan Allah tidak baik??
Sila lah jawab….yang ni xberani lah nak komen..takut2 pena hijau sendiri pon ada masalah 2…


Apa yang penting marilah kita tanya hati kita..adakah kita menjaga perasaan manusia disekitar kita..baikkah hubungan kita kepadanya….Duhai hati..sila lah jawab…
kita sering terlepas pandang untuk menjaga hati-hati yg berjiran dgn kita….mungkin pena hijau sendiri pon terlepas pandang bab ni…sebab itu pentingnya muhasabah dalam diri kita.

Perlukah kita membenci manusia???....jawapannya..”tidak”
Kenapa kita perlu membenci manusia sedangkan kita ada syaitan untuk dibenci…kenapa kita x cuba utk membenci makhluk terkutuk 2…dialah yang membisikkan segala kejahatan.

Oh hati…sembuhlah dikau….



Inilah hati, Taman Illahi
Tempat mengadu setiap insan
Tambatan jiwa, Pelipur Lara
Mahligai Allah Menemui Hamba-Nya

Disaat gundah gulana hati
Sebut nama-Nya tentramlah jiwa
Allah kan murka bila hamba-Nya
Memagar hati bermaksiat pada-Nya

Aduhai malangnya bila kita tak kuasa
mengenal sifatnya selalu berubah-ubah
Bila saja kita dapat telusurinya
Pastilah Allah akan menolongnya

Duhai hati, taman Illahi
Tempat hamba mengadu sedih
Malang hati pastikan mati
Bila tak jua dikunjungi


Sapa yang nak ubat hati….jom kita cari ubat ni agar penyakit hati ni cepat-cepat sembuh..sebab kita nak miliki hati yang sihat….


Berkata seorang ulama, Ibrahim Al-Khawas RA: “ Sesungguhnya ubat hati itu ada lima perkara, maka ubatilah hati kamu dengan lima perkara tersebut. Pertamanya, bacalah Al-Quran dengan menghayati isi kandunganya. Kedua, mengosongkan perut dari terlalu kenyang atau berpuasa. Ketiga, bangun ( beribadat ) di waktu malam. Keempat, menghampirkan diri kepada Allah ( beribadat ) disepertiga malam dan yang kelimanya, sentiasa bersama-sama di dalam majlis orang-orang yang soleh ”.




Senarai ubat untuk mengubati penyakit hati

·        Baca Al-Quran dengan menghayati maknanya
·        Berpuasa
·         Mendirikan solat malam
·        Perbanyakkan zikir kepada Allah
·         Berkumpul dengan orang-orang yang solah

Ayuh..cari segera ubat-ubat ni…InsyaAllah pasti mustajab

Kesan sampingan ubat ni: memperolehi ketenangan jiwa…..
 

Selamat mencuba yaa!!!!!!

Thursday, 19 May 2011

Taysir Az Ziwaj " Permudahkan Proses Perkahwinan "


Ramai yang terkejut bila dengar sahabat-sahabat sekolah lama akan berkahwin..mahupun dah berkahwin…bagi yang ketinggalan 2 lagilah terkejut dan tak sangka…berkahwin di usia 20 an bukanlah menjadi satu topik yg pelik…..Alhamdulillah..nmpknya jodoh dia datang awal..tak kiralah dia lelaki atau perempuan kalau seruan 2 datang  dia kenalah sahut….cuti semester akan datang ni Alhamdulillah dua orang sahabat saya akan menjejak ke gerbang perkahwinan tak lama lagi…dalam bulan jun ni…ok..selamat menempuhi alam perkahwinan….sumke nyeeee…

Tipulah kalau perasaan ingin berkahwin itu tidak terdetik di hati tatkala mendengar berita2 perkahwinan..tambah2 kaum hawa..tgk gambar perkahwinan org lain pon dh excited nak jugak….semua orang ingin berkahwin bukan? Tapi sejauh mana kemampuan kita?..bersediakah kita menempuhi episode hidup yang baru..?? yaa..sudah pasti jawapan di bibir akan mengukir kata..saya sudah bersedia..kalau tak bersedia..takkan saya nak kahwin……
Persediaan sebelum kahwin macammana..adakah kita mampu menjalankan tugas sebagai seorang suami dan isteri seperti yang dianjurkan oleh Islam….cukupkah ilmu kita untuk mengilmukan orang lain….yaa…sudah pasti jawapan nya…saya mampu membimbing dia dgn sebaiknya…..ye saya akan menjaganya dengan penuh taat setia


Ada kisah yang anak gadisnya ingin berkahwin tapi tidak dapat restu mak bapak dengan alasan …bukan mak xbagi tapi belajarlah  dulu bagi abis….jgn nak gatai sangat…..mak nak tgk kamu dapat ijazah..kerja dulu..
@
Bila kamu nak kahwin ni..cepatlah kahwin…tunggu apa lagi..mak xkisah kamu tgh belajar…mak bagi..bagitau je..jangan buat benda2 yg x elok je..mak xnak

Situasi di atas amat berbeza kan…anak nak kahwin nak elakkan bnda2 yg x elok….tapi mak bapak tak faham…dan satu situasi lagi di mana mak nak sangat si anak kahwin,…tapi si anak tak nak pikir bab kahwin lagi…

Macam-macam…
Ada satu kisah lagi…….kisah benar ni… heheh
A dan B dah lama berkawan…dari berkawan mula la timbul perasaan….
Demi menjaga nama baik semua org,…dan yang paling penting sekali menjaga fitnah terhadap dirinya sebagai seorang muslimah….dia ingin nikah khitbah dahulu..sebab sekarang dia tgh belajar..dia tahu ramai mata yg memandangnya..tatkala dia berjumpa dgn lelaki 2….
“Ye..saya tahu apa yg saya dah buat..ramai org kata..tambah-tambah saya pegang jawatan $#%$$^&…dan dari dulu lagi saya xnak semua jawatan 2…xlayak..saya takut bawak fitnah pada yg lain…..”

InsyaAllah…A dan B tadi pon mula merancang dengan  pihak keluarga masing2..sekiranya perancangan mereka jadi..mereka akan nikah khitbah dulu..sekurang-kurangnya mereka dah halal antara satu sama lain…dan demi menjaga nama baik masing2…so tak lah orang akan mengata mereka…kalau diorang dh nikah…bolehlah berkepit ke sana sini dengan ikatan yang halal….nikah khitbah ini adalah nikah gantung dalam bahasa mudahnya….ianya adalah tiket untuk bercouple….

Sekarang ni pon A dan B tengah usahakan satu bisnes..diorang nak kumpul duit…yelah..nak kahwin at least kena ada sebentuk cincin..dan barang-barang lain kan….ok..insyaAllah moga Allah permudahkan urusan kalian ye…anis doakan kalian cepat diijab kabulkan…

Ya Allah.permudahkanlah urusan sahabatku ini…
Ikatlah hati mereka hanya untukMu
Menjalani ibadah ini dengan RedhaMu
Membina sebuah mahligai untuk dijadikan masjid
Firman Allah swt yang bermaksud :
#######################

dan kahwinkanlah orang - orang bujang [ lelaki dan perempuan ] dari kalangan kamu dan orang - orang yang soleh dari hamba - hamba kamu , lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin , Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurniaNya lagi Maha Mengetahui .
An Nuur : Ayat 32
________________________________




Siti: Wah..bestnya ..dia dah nak kahwin….jodoh dia awalkan….npa jodoh kita lamabat …jeles lah..
Nor: siti..dalam soal jodoh ni tak de sapa yg cepat..xde sape yang lambat…Bila Allah dah tetapkan jodoh seseorang 2..walau macam mana dia elak ke … dia akan kahwin jugak….sebabnya dah takdir..mksudnya..jodoh nya dah ditetapkan pada hari sekian..bulan sekian..dan tahun sekian….so kita xboleh nak jeles…perkahwinan 2..semua org akan tempuhi….insyaAllah kalau Allah tak memanggilnya dahulu sebelum dia berkahwin…semua org nak nikmat berkahwin kan….Cuma kita kena sabar k….tiba masanya…dan sampai giliran kita ….
Siti: ok..ok…hhehe…saje je,,,,

Perkongsiaan bersama 
Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ini ialah Nikah Khitbah atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai Nikah Gantung . Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu :
  • Suami
  • Isteri
  • Wali
  • Saksi
  • Aqad [ Ijab Qabul ]
  •  
 Cuma bezanya ialah pasangan pengantin [ suami isteri ] tidak tinggal serumah dalam tempoh - tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti [sekadar menyebut beberapa contoh] :
  • Masih menuntut di kolej atau uniersiti
  • Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah
  • Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga
Justeru itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah dinikahkan itu tinggal berasingan [ atas persetujuan bersama kedua - dua pihak ] dan barangkali tinggal bersama keluarga masing sehinggalah mereka merasakan segala halangan diatas telah selesai dan mereka benar - benar bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar tanggungjawabnya.

Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang - undang negara . Andai dalam tempoh itu mereka bertemu , keluar makan , dating , study bersama bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks , maka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram .

Andai berlaku kehamilan , maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab [ keturunan ] . Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu dengan bangga dan bermaruah .

Nikah khitbah dapat disimpulkan bahawa : bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku . Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama , maka tiada halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri , buang bayi dan menggugurkan bayi atau membunuhnya .

<selamat melayari bahtera kebahagiaan menuju redha Allah>

Wednesday, 18 May 2011

cita-cita si gadis abad milineum


Mulut cakap xnak tulis blog lagi…tapi hati meronta-ronta minta di terjemahkan ke bentuk lisan.Katanya dah xlarat nak pendam perasaan ni..xpelah hati..saya ikut “awak” je….baik hati saya ikut cakap awak tapi kali ni je tau..saya dah bersalah kepada masa…oh tidak saya telah memperkosakan masa saya..masa stdy saya…tapi nak buat camna..manusia suka ikut hati kan.hehhe…

Keluar dari pintu dewan exm tadi tersenyum lebar je….maknanya boleh buatlah 2…berbaloi jugak keluar awal2 pagi berjalan ke Dewan serbaguna Dpp Mas..jauh 2 jalan dari Petro….tapi semangat nak exam..xpelah..xkan nk berkira,,orang dahulu kala nak cari ilmu dari mekah ke yaman…bermusafir sebab nak cari tok guru..naik bukit turun bukit..redah hutan..ok je…last2 tok guru ada dekat madinah..patah balik pergi madinah semata-mata nak jumpa tok guru 2…wah..hebat sungguh tapi kita hari ni..ada keta..moto..start2 enjin jalan…dgn selesa ber”econ”

______________________


Buku h.r ku buka lalu muka hadap je kt benda hijau ni..taksud dgn hijau abis laptop suma hijau…xkan curang dgn warna lain dh….angin sintok menghembus mengetuk tingkap jaring bilik 4c314..ku pelawa angin2 masuk ke bilik menemaniku…sebenarnya tak tahu nak cerita tentang apa byk sangat duk fikir…nak cita pasal pokok..nanti angin jeles..nak cita pasal kereta nanti moto jeles…serba salah jadinya…ni satgi tajuk entry ni pon xtau nk tulis apa..nak tulis sesuatu yg bermanfaat..sebab xkan nak pelawa tetamu masuk rumah minum air kosong ja…

Cita-cita


Setiap orang pasti mempunyai cita2 nya sendiri kan.
.masa kt sekolah rendah dulu mesti ada cikgu tanya:

Cikgu: ahmad , apa cita-cita kamu..
Ahmad : saya nak jadi imam cikgu
Cikgu: Alhamdulillah..sejuk perut cikgu…

Tapi bila naik sekolah menengah:

Cikgu: siti..cita2 kamu nak jadi apa?
Siti: saya nak keja kilang cikgu….
Cikgu: siti..keja kilang 2 bukan cita2 …aduh….

Sahabat..cita-cita mestilah sesuatu pekejaan yang mulia..semua org nak terbaik utk dirinya sendiri kan…


Cita-citaku….

Masa sekolah rendah…nak jadi wartawan..hehhe…sebab suka menulis…dan suka tya org soalan2 yg buat org geram nak jawab…

Pastu berubah pulak nak jadi setiausaha pejabat..ni sebab terpengaruh dgn rancangan television lah…drama je layan..semua tunjuk keja kt pejabat…
Kemudian: berubah nak jadi cikgu..sbb suka mengajar budak…bila ustaz ke ustazah xmsuk dalam kelas or time 2 para2 pendidik ni meeting saya dan teman pergi kacau budak2 darjah satu…sebab pe saya suka ke sana..sebab seronok layan budak2 ni la…cita hantu kt budak…kacau adik2 yg comel…setiap kali lalu kt bgunan sek ren…”kakaka..kakak..mailah masuk kelas kami…”  heheh seronok tol…budak2 pon jadi rapat…

Ok..seterusnya….impian jadi cikgu 2 direalisasikan ketika saya mengajar di hulu kelang Selangor selama 5 bulan sebelum menjejak ke pintu gerbang uum…alhamdulillah panggilan ustazah anis sakinah binti azizan xdapat ku lupakan….

Kerja ni macam-macam dh saya lalui ketika remaja…first keja kt kilang..hehe malu nak cakap..2 masa form 4 bila cuti sek panjang..cari duit sendiri..
Form 5 pulak kerja kt kedai bunga..jadi florist kejap…
Lepas STAM pulak kerja di Selangor 2 lah….dekat dgn zoo Negara.tapi bukan mengajar gajah ,harimau…badak sumbu…

Demi merealisasikan impian sebagai seorang pendidik..saya memohon upsi..sebagai pilihan pertama dgn kedua
Memandangkan masa 2 tgh berhijrah di k.L so saya amik ujian mEdsi kt UIA Gombak…akhirnya saya xdapat n xleh duduki temuduga….last2 dapat uum….(x nakkkkkkkkkk)

>Maaflah kali ni..cerita pasal diri sendiri pulak….maaf semua…<

Bila belajar kt UUM dapat kos pentadbiran muamalat…akhirnya Allah campakkan Hidayah minat bisnes…dulu xsuka bisnes2 ni..walaupun darah berniaga mengalir laju,,belah ayah pandai menega..mak pon seorang peniaga….Allah kan bagi sesuatu yg sesuai dgn hmbanya kan..Insyaallah ada hikmah yg kita belum nmpk..terima kasih ya Allah..segala pemberian Mu ku syukur..

Adakah sekarang kita masih berpegang pada cita2 kita..pentingkah cita2…boleh x kalu xpayah ada cita2….???

Tetiba *****Ada mesej masuk ke hp…****
Dari seorang sahabat: saya kongsikan disini


Persahabatan lebih sukar dari nahu sorof
Lebih rumit dari adab nusus
Lebih susah dari arudh qafiyah
Tapi tak sebosan fikh
Cuma mesti ada insyak mutalaah antara kita
Barulah persahabatan dapat difahami kerana persahabatan itu
Seindah hifz alQuran dan tajwid
Ayuh kita belajar berukhwah yg sebenar..bukan senang tapi andai Berjaya nikmatnya lebih besar dari sjil Tsanawi…
-_______-
Panjang mesejnya..
Ni lah subjek2 masa STAM dulu:
·        Hifz Al-Quran dan Tajwid
·        Nahu dan Sorof
·        Insya’ dan Mutholaah
·        Fikah dan Mantiq
·        Adab dan Nusus
·        Arudh dan Qafiyah
·        Tafsir dan ulumuhu
·        Hadis dan mustolah
·        Balaghah



Teringat zaman kegemilangan STam…rindu..rindu……maaf terpaksa stop di sini sebab kepala bagitau yang dia sakit…dia mintak picit dia kejap…ok selamat membaca…
Wallahua’lam…..




Tuesday, 17 May 2011

Generasi Bumi Akhir zaman


Burung merintih kehilangan sarang
Badai menghempas kini tersenyum puas
Itulah kita di bumi tercinta terumbang-ambing
Tiada nakhoda
Itulah kita dibumi tercinta
Menagih simpati pada fatamorgana

Sedarlah…
Bangunlah…
Generasi bumi akhir zaman

Bantuilah kami Allah
Redhailah kami Allah…
Agar bergema kalimahMu di langit tinggi
Bantuilah kami Allah
Redhailah kami Allah…
Perjuangan tegakkan dinul Islam yang suci

Dibiar sendiri
Merintih menangis
Tercari-cari pedoman membaiki diri
Namun Nur Ilahi menyedar diri
Mutiara itu perlu digali sendiri

Maju  generasi ayuh ke depan sana
Korbankan segala demi cita mulia

Biar darah mengalir
Biar diri tersungkur
Onak kita lalui
Walau lukai diri
Lintangan air mata
Keazaman di jiwa
Bumi subur kembali
Menjadi cita-cita
Allah…Alllah..Allah..



Saturday, 14 May 2011

Kasih sayang Allah...








Ya Allah, syukur ku padamu
Kasih sayang yang Engkau curahkan tak ku sangka
Walaupun adakalanya diri ini lalai mengingatimu
Betapa Engkau sayangkan hambamu…..

Engkau selalu memberi walaupun aku menolak
Kerana mengikut nafsu yang kejam
Engkau membuka ikatan hatiku

Baru kusedar kini..
Engkau menyayangi aku…cinta yang kau berikan
Tak ku balas selama ini…
Ya Allah..sudikah Engkau menerima ku kembali
Penuhilah umurku dengan kebaikan dan rahmat darimu

Akan ku tutup lubang-lubang kemaksiatan di dalam hati ini
Akan ku penuhi lubang hatiku dengan cahaya mu….
Ya Allah..Engkau jagalah hatiku ini
Hati yang selalu berbolak-balik
Didiklah hatiku dengan tarbiah insani
Jadikan ruangan cinta dihatiku hanya padamu
Lupakan aku pada dunia yang menipu
Cintakan aku pada akhiratmu

Tanda kasih-sayangMu padaku …..


Teguran:

Ya Allah rupanya Engkau hantar tentera-tenteraMu untuk menegur kesalahanku…
Engkau memberi ilham kepada sahabatku untuk Engkau jadikan perantaraan antara kami dengan membawa “message” peringatan dariMu hanya untuk ku
Hari demi hari message dariMu itu ku simpan di dalam hati..ku fikir. Ku faham dan ku tafsir….
Ya Allah Engkau tidak berputus asa dalam menegurku….
Dan aku dapat rasakan..inilah teguran darimu dan aku akui dosa2 ku….
Kini tiba masanya ku membaiki kesalahan dan dosa yang ku lakukan
Dengan izinMu juga, aku akan “setting hati” ini kembali.
Hati ini sudah berhabuk…lama tidak ku cuci…

Syukur ….kerana Engkau memilih aku sekali lagi..untuk berpaut pada “hidayah” itu..
Kukuhkanlah ranting-ranting “hidayah” itu dengan izinMu..jangan biarkan ia rapuh dan patah kerana aku khuatir akan tenggelam dihanyut air sungai yang deras….



Rezeki:


Ketika aku menghadapi masalah kewangan Engkau kirimkan “rezeki “ itu melalui malaikat mikail dan seterusnya Engkau utuskan perantaraan melalui individu yang muncul dalam hidupku.
Ya Allah..hanya padaMu ku memohon rezeki yang ada pada langit dan bumi
Dekatkanlah rezeki itu padaku….
Sucikanlah rezeki itu padaku…
Kini ku sentiasa yakin padaMu..rezeki esok pasti ada
Usah bimbang Allah bersamamu
Bukankah  dia yang mengatur segala urusan dilangit dan dibumi…..
Baru-baru ini…aku berjodoh dengan seorang hamba Allah ini…yang tidak ku kenali…aku tertanya-tanya..apakah hikmah disebalik pertemuan ini…
Sekarang baru ku tahu..dia orang yang di hantar Allah kepada ku untuk murahkan rezeki aku tatkala aku memohon kepada Allah untuk dimurahkan rezeki…
Setiap kali makan..mahu saja dia belanja….
Alhamdulillah….duit makan untuk minggu itu masih boleh bertahan untuk minggu hadapan….terima kasih cik A kerana selalu belanja.
Ya Allah..betapa kau menyayangiku..
Engkau tak kan biarkan aku kelaparan …
Aku ingin mencintaiMu….



Pertemuan:

Allah selalu pertemukan aku dengan orang-orang yang baik…
Yang boleh aku amik pengajaran dan peringatan dari mereka semua
‘mereka “ ini akan tunjuk contoh teladan yang baik kepadaku
Sebab Allah nak aku belajar tentang ilmu kehidupan dengan lebih baik
Sekitarku…memberi tunjuk ajar kepadaku secara tidak langsung
Dari situ aku perhati dan ku tafsir lagi


Apa hikmahnya kan???
Adakalanya Allah memilihku untuk ke suatu tempat..yang tidak ku rancang
Tetapi dengan izinnya..aku telah dipilih ke situ…alhamdulillah….rasa bertuah..bertuah sebab Allah sayangkan aku….dia tak nak aku jauh dari Dia…Dia nak aku jadi baik…..


 cahaya hati:
Alloh Engkau Dekat
Penuh Kasih Sayang
Takkan Pernah Engkau Biarkan
HambaMU Menangis

Karna KemurahanMU
Karena Kasih SayangMu

Hanya Bila DiriMu
Ingin Nyatakan Cinta
Pada Jiwa-jiwa
Yang Rela Dia Kekasihmu

Kau yang Slalu Terjaga
yang Memberi segala

Alloh Rohman, Alloh Rohim
Allohu Ya Ghofar Ya Nurul Qolbi
Alloh Rohman, Alloh Rohim
Allohu Ya Ghofar Ya Nurul Qolbi

Disetiap Nafas Disegala Waktu
Semua Bersujud Memuji Memuja AsmaMu

Kau yang slalu Terjaga
Yang Memberi Segala...

Alloh Rohman, Alloh Rohim
Allohu Ya Ghofar Ya Nurul Qolbi
Alloh Rohman, Alloh Rohim
Allohu Ya Ghofar Ya Nurul Qolbi

Setiap Makhluk Bergantung PadaMu
dan Bersujud Semesta UntukMu
Setiap Wajah Mendamba CintaMu Cahyamu

Alloh Rohman, Alloh Rohim
Allohu Ya Ghofar Ya Nurul Qolbi
Alloh Rohman, Alloh Rohim
Allohu Ya Ghofar Ya Nurul Qolbi

Ya Alloh Ya Romah Ya Alloh 3x



aku ingin mencintaiMu...


Tuhan betapa aku malu atas semua yang Kau beri padahal diriku terlalu sering membuatMU kecewa
entah mungkin karna ku terlena sementara Engkau beri aku kesempatan berulang kali agar aku kembali
dalam fitrahku sebagai manusia untuk menghambakanMU
betapa tak ada apa-apanya aku dihadapanMU



aku ingin mencintaiMU
setulusnya,sebenar-benar aku cinta
dalam do'a dalam ucapan dalam setiap langkahku
aku ingin mendekatiMU selamanya
sehina apapun diriku
kuberharap untuk bertemu denganMU ya Rabbi

Monday, 9 May 2011

Bacalah untuk faham...


Pada mulanya….saya ingin menghurai konsep faham, kefahaman, memahami, memahamkan, difahami, pemahaman, sefahaman,salah faham, perselisihan faham..dan rakan-rakan sekutunya..tetapi memandangkan idea yg mencurah-curah tentang konsep faham sudah panjang berkilometer..terpaksa saya cut sekejap..takut ada yang jemu membaca n terpaksa scroll ke bwah begitu lama..hehe..

OK..TOLONG BAGI SATU PERSOALAN…

SOALAN BERBENTUK SUBJEKTIF, JAWAB MANA YANG MAMPU SAHAJA.

SOALAN: APAKAH YANG ANDA FAHAM TENTANG KONSEP FAHAM,HURAI DAN BINCANGKAN DALAM BAHASA ANDA SENDIRI.

100 MARKAH


Faham
Cikgu: Alif kamu faham x apa yg saya ajar tadi?
Murid: tak faham cikgu…
Cikgu: apa yg kamu tak faham
Murid: tak faham Cikgu…
Cikgu: Cikgu Tanya Alif…apa yang kamu tak faham cuba bagitau Cikgu..
Murid: Entahlah Cikgu…saya pon x faham npa saya tak faham
Cikgu: Tak faham lah cikgu dengan kamu…(Errrrrrr)……(@_@)
_________________________________________________

Realitinya….adakah kita faham apa yang kita faham…..mksud saya di sini…selama kita belajar bertahun-tahun adakah kita faham atau tak faham….ataupun buat2 x faham….atau separuh faham…ayat wajib yang setiap tenaga pengajar akan sebut “ faham x setakat ni @ siapa yg  tak faham..boleh tanya ….semua faham…itulah antara bait2 ayatnya…Atau kita  tak faham apa itu faham???.
Di sini bukanlah saya hendak menghurai definisi faham…sebabnya kamus Dewan Bahasa dan Pustaka xda depan mata…harap-harap anda faham..hehhe
Cuba kita fikir sekejap….kadang2 kita faham akan sesuatu..tapi kenapa kita x cuba untuk ambik faham…tegasnya di sini..kita bukan hanya ingat tapi hendaklah ambik faham dan praktik kan faham itu dalam bentuk yang anda faham…(faham ke hehe)…..sekadar ingat xmenjanjikan apa2..atau tak mengubah apa2…..
Contohnya:

Anis: susahla subjek ni….nak kena tahu semua ni…so kena ingat dan hafal,,lah ni…
Nor:  Anissss……kita bukannya kena hafal or ingat mcm 2 je….tapi kenalah faham….bila faham InsyaAllah..semua ok…..
Anis: Kalau xfaham jugak..cmna??
Nor: kalu xfaham…mknanya anis gagal lah….

(mudah je kan…..kalu xfaham mknnya kita gagal……, so kita kena faham..dan bukannya hanya ingat)…

Ok..kembali pada mood serius..
Pernahkah  kita terfikir..kenapa kita dilahirkan di atas muka bumi ini….adakah hnya tuk keseronokan dunia semata-mata..adakah Allah itu jadikan kita tanpa sebab..dan pernahkah kita faham sebab-sebab kejadian manusia…Allah tak jadikan kita tuk derhaka padaNya…tapi apa yg berlaku hari ni..ramai manusia yg x faham….langsung xfaham….dan kenapa manusia xpernah nak faham….kalau tak faham kenapa tak mencari kefahaman itu…..Allah anugerahkan kita akal fikiran..hati,..akal dan fikiran juga hati..adalah satu medium yang saling bekerjasama tuk menterjemah atau mentafsirkan kehidupan…kita boleh belajar dari kehidupan..sebabnya semakin kita meningkat dewasa..semakin byk yg kita faham..


Tetapi hari ini..saya lihat semuanya dh terbalik…daripada faham ke tidak faham….sedih rasanya….=’(

Kenapa seorang mualaf yakni saudara baru kita yang memeluk Islam lebih faham tentang Islam…sehingga berkat dari ilmu yang mereka faham..Allah mencampakkan kefahaman itu sebagai satu anugerah yang hebat…siapa sangka Ustaz  Farid Ravi yang dulunya beragama Hindu…mampu tampil dengan imej “Ustaz” dengan ilmu akhirat penuh di dada
Semuanya bermula apabila dia mulai faham akan kebenaran dan mencari kefahaman tu…

Berikut adalah bibit-bibit dia jatuh cinta pada Islam:
Kisah Nabi Ibrahim memecah berhala kecil merupakan kisah nabi yang membuka mindanya tentang agama dulunya yang banyak menyembah patung dan berhala. Baginya patung dan berhala yang disembah sebagai Tuhan sebagai sesuatu yang tidak boleh diterima oleh mereka yang mahu berfikir iaitu menyembah sesuatu yang tidak hidup,tidak mendengar dan melihat.

Pada akhirnya kisah nabi Ibrahim bagaimana nabi Ibrahim ditangkap oleh pengawal Raja Namrud kerana didapati memecah berhala.
Baginda dijatuhi hukuman mati iaitu dibakar tapi dengan sifat Allah yang maha besar maka api yang membakar tubuh nabi Ibrahim menjadi sejuk disitulah terbitnya satu kebenaran.
Begitulah alkisahnya…

Sabda Rasulullah saw:
"Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengarnya daripadaku. Saksikanlah ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba hamba-Mu." (Diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Jabir (2/240), Sunan Abu Daud 1825 dan disampaikan oleh Rasulullah Sallahualaihi wasallam dalam sabda baginda di dalam khutbah Haji terakhir, di Lembah Uraynah, Bukit Arafah)

Firman Allah swt:
Yang bermaksud…..

“ Maka kami memberi kefahaman kepada Sulaiman dan masing-masing kami berikan hukum (keputusan) dan pengetahuan.”
(Al-Anbiya :79)



Lirik lagu ni..ada kaitan dengan faham yg kita bincangkan…bacalah..inilah akibat cinta dunia..bila mana kita tidak faham n tidak sedar…..
Cinta dunialah membuatkan manusia
Cintakan diri yang membawa hidup nafsi-nafsi
Cinta dunialah yang membawa perpecahan,
sanak saudara kenalan dan kawan biasa
Cintakan dunia hilang kasih sayang sesama manusia
Cintakan dunia yang membunuh kasih sayang keluarga dan bangsa

Akhirnya timbul perpecahan di kalangan manusia
Pergaduhan dan peperangan berlaku
Cinta dunia ibarat racun
Yang membunuh kasih dan sayang
Cinta dunia adalah musuh manusia

Tapi manusia tidak sedar dan tidak faham
Sungguh kejam cinta dunia itu
Ia mengharu birukan, kehidupan manusia
Ia merenggangkan persaudaraan

Cinta dunialah membuatkan manusia
Cintakan diri yang membawa hidup nafsi-nafsi
Cinta dunialah yang membawa perpecahan,
sanak saudara kenalan dan kawan biasa
tapi manusia tidak sedar dan tidak faham
sungguh kejam cinta dunia itu
Ia mengharu birukan, kehidupan manusia
Ia merenggangkan persaudaraan
Cintakan dunia hilang kasih sayang sesama manusia
Cintakan dunia yang membunuh kasih sayang keluarga dan bangsa


Bacalah doa ni..
"Robbi zidni ilman warzuqnii fahman”

artinya:Ya Allah, tambahkanlah ilmu pengetahuanku dan berilah aku kefahaman.
Bagi yang faham…muhasabah lah diri kita….adakah kita faham secara hakiki ataupun faham atas angin sahaja…biarkan apa yang kita faham itu berlalu begitu sahaja..kenapa kita tak “grab” faham itu dan letakkan pada hati…dan perkukuhkan faham itu dalam jiwa kita…mmg susah tuk kita berusaha ke arah yang lebih baik..tapi ingatlah sampai bila kita nak menjadi manusia yg biasa2 saja…adakah kehidupan kita hari ini sudah cukup baik di pandangan Allah…
Kawan2..amalan kita hanya secebis cuma kalau nak berbanding dengan amalan para sahabat Nabi saw…layakkah kita menempah hotel lima bintang “syurga “ kalau kita adalah orng yg kurang berduit..tak kaya…..dan mudahnya org2 yg kaya dengan takwa..iman dan amalan soleh menempah syurga…kita bagaimana????
Nak masuk syurga ada protokolnya….
Muhasabah ini sebenarnya ditujukan kepada si penulis….adakala kita di bawah..di atas..jangan biarkan “Hidayah” itu pergi…….kuatkan hati…

Cubalah kita faham apa yang dah kita faham…..

KERTAS JAWAPAN TAMAT