Don't Judge the blog by it's followers

Monday 10 June 2013

Matang

Hari ini hari ke 14, saya stay di UUM, cukup dua minggu atau lebih. Lusa bakal berangkat ke kampung halaman. Selepas praktikal, UUM tempat kedua saya menapak. Kembali ke sini untuk melakar beberapa kenangan. Dengan sahabat-sahabat yang rata-rata sem akhir. Mungkin susah nak berjumpa lagi selepas ini. Yang pastinya berbeza waktu, tempat dan sebagainya.

Hari ini juga, mungkin kali terakhir saya masak untuk mereka. Dua bungkus bihun digoreng di dalam rice cooker untuk dijadikan kenduri kesyukuran. Mungkin kesyukuran selepas berjaya menyiapkan report praktikal. Rasa lega, harap 4 tahun menadah ilmu di sini ada keberkatan.

3 hari yang lepas, saya ke Shah Alam menemani kawan ke majlis perkahwinan sahabat baiknya. Kami sama! Punya sahabat baik yang telah mendirikan rumah tangga. Bila pulak detik bahagia itu buat kami.?
Sebentar tadi, adik fasihah yang dulu tahu cerita dogengku seolah senang hati, katanya :

kak Nampak tabah sekarang. Tak macam dulu..apa yang membuatkan kak cmni?
“maksud adik?”
“ye…nampak matang”
“yup adik, sebab dunia ni terlalu singkat tuk kita bersedih…banyak lagi benda kita nak kena pikir, hidup bukan untuk itu sahaja”

Dulu, dia tempat saya mengadu, meluahkan rasa hati, dia gembira melihat saya dah pulih.

Perkataan "matang" sukar untuk kita jelaskan, tiada gambaran yang sebenar untuk dilihat. Cuba lah google di mana-mana, tiada wajah untuk matang. Ianya subjektif. Saya mungkin matang tuk sesuatu perkara sahaja. Banyak lagi benda yang buat saya nampak tidak matang.

Pengalaman 4 bulan itu bukan sahaja mendewasakan bahkan membuat kita hidup untuk hidup yang sebenar. Semua orang dalam proses belajar. Belajar untuk hidup.



3 comments:

  1. betul tu..
    matang bukan sebab usia..
    tpi matang itu lebih kepada peribadi seseorang dan dalam mentaati Allah s.w.t.

    ReplyDelete
  2. betul...semoga kematangan kita memberi makna hidup

    ReplyDelete
  3. matang itu pntg,,,,dlm sgla2 nya,,,,=)

    ReplyDelete