Don't Judge the blog by it's followers

Sunday 29 May 2011

menutup aurat itu cantik



sopan itu cantik
ETIKA MENUTUP AURAT DENGAN SEMPURNA...

Ini adalah syarat asasi menutup aurat muslimah dihadapan bukan mahram yg diutarakan oleh syeikh atiah saqar (bekas pengerusi lajnah fatwa mesir). Jika tidak ada salah satu dari syarat ini maka ia tidak dikira menutup aurat. Ianya adalah seperti berikut:

1. Hendaklah pakaian itu menutupi seluruh aurat yg telah ditetapkan. Aurat wanita didepan lelaki bukan mahram adalah seluruh badan melainkan muka dan tapak tangan. Tidak boleh yg menampak aurat walaupun kecil seperti menampakkan leher, lengan dan sebagainya.
Firman TUhan:
Maksudnya: "Dan janganlah wanita2 itu memperlihatkan perhiasannya melainkan yg zahir dan hendaklah memakai tudung yg menutup kepala sehinggalah atas dada2 mereka." (31: An-Nur)
Perhiasan yg zahir adalah muka dan tapak tangan. Ini adalah pendapat yg sedehana.

2. Hendaklah pakaian tadi tidak menampakkan warna kulit. contohnya pakaian yg jarang atau yg nipis sehinggakan nampak warna kulit.
Inilah yg Nabi sebut sebagai wanita ahli neraka:
نساء كاسيات عاريات
Maksudnya: "Perempuan yg berpakaian tetapi tidak sempurna atau yg menampakkan warna kulitnya." Hadis sahih riwayat imam Muslim.
Saidina 'Aisyah r.a apabila melihat perempuan yg memakai tudung yg nipis, beliau akan menyuruhnya memakai yg tebal dan berkata:
الخمار ما وارى البشر والشعر
Maksudnya: "Tudung adalah yg menutupi kulit dan rambut."
Suatu hari 'Aisyah r.a melihat Hafsah binti Abdurrahman (anak saudarnya) memakai tudung yg nipis sehingga menampakkan auratnya. Lalu 'Aisyah mengoyakkkan tudung tersebut dan berkata: "Adakah kamu tidak mengetahui ayat yg Allah turunkan dalam surah Nur?" kemudian beliau memakainya dgn tudung yg lain. (Hr Ibnu Saad- sanad kuat)

3. Hendaklah pakaian tersebut tidak terlampau sempit sehingga menampakkan susuk tubuh.
Daripada Usamah bin Zaid r.a: Rasulullah s.a.w memakaikanku pakaian qubtiah yg tebal yg mana pakaian itu dihadiahkan kepada Nabi s.a.w oleh Dihyah al-Kalbi r.a. Lalu aku pakaikan isteriku dgn pakaian itu. Rasul bersabda
مرها أن تجعل تحتها غلالة فإني أخاف أن تصف حجم عظامها
"Suruh isteri kamu letakkan kain dibawahnya. aku takut pakaian itu menampakkan susuk tubuhnya." Hr Ahmad dan lain2 - sanad hasan
Asma binti Abu bakar telah menerima pakaian yg nipis. Ketika itu beliau buta. Apabila sahaja beliau memegangnya maka beliau berkata " Ah, pulangkan pakaian ini kepadanya" IBnu Zubair berasa susah hati dan berkata "Wahai ibuku pakaian ini tidak menampakkan warna kulit pemakainya." Asma menjawab:
إنها إن لم تشف فإنها تصف
Maksudnya: "Sesungguhnya sekiranya ia tidak menampakkan warna kulit tetapi ia menampakkan bentuh tubuh." (Hr Ibnu Saad - sahih)
Banyak wanita yg memakai pakaian tetapi tidak mencukupi syarat2 ini maka dia tidak dianggap menutup aurat kerana 3 perkara ini syarat utama bagi menutup aurat. Jadi berapa ramaikahwanita yg benar2 menutup auratnya?




Rujukan: Mausuah alusrah jilid ke dua oleh Syeikh Atiah Saqr.

4 comments:

  1. salam,indah betul ,,menutup aurat,lame tak berknjg sini...kg xde internet,so kena ke pekan kalo nak online,so bile online kene la manfaat betul2 nnti rugi heeheee...sorilaaa kalo lame mnghilang...heehee

    ReplyDelete
  2. wasalam..2la..duk tgu jugak tokwan..xmuncul2....blog x update ke...hehe

    ReplyDelete
  3. buat masa sekarang, agak sibuk di kampung jadi minda tidak berapa bersedia untuk update blog,sy cume simpan artikle dalam laptop dulu buat sementara waktu...hehe

    ReplyDelete
  4. oh begitu..hehhe...jgn lupa post entry yg terbaru k

    ReplyDelete