Don't Judge the blog by it's followers

Thursday 25 July 2013

Cari Kerja

Selepas tamat belajar,perkara yang berada dalam fikiran saya sekarang ini adalah mencari pekerjaan yang sesuai. Zaman sekarang agak susah mencari peluang pekerjaan melainkan rezeki masing-masing. Sementara menanti “Hari jubah biru” oktober ini, saya agak runsing mencari kerja.
 

Seperti biasa, langkah-langkah yang perlu dilakukan untuk mencari kerja adalah seperti:

Kadang terpengaruh dengan cakap-cakap orang.
“Kerja apa dah sekarang? “
“Oh, belum kerja, Cuma bantu mak berniaga “
Sahabat saya pernah tanya: kau buat apa sekarang?
Balas saya: oh tolong mak sambil tunggu peluang kerja.
Balasnya: peluang kerja??? Hahah dengan nada ketawa
Saya hanya mengiyakannya.
Kata dia: habis kau tolong mak kau tu, bukan peluang kerja ke? Tu pun kalau kau nak anggap tu peluang lah.
Saya agak tersentak dengan msg yang dibalasnya. Kata-katanya sangat membuka mata.
“aku ada ramai kawan yang parent mereka ada company sendiri, tapi mereka nak cari kerja luar berbanding kerja dengan parent” katanya lagi.
Walaupun kata-katanya berbaur gurauan, dia banyak meransang minda saya.
Itulah kata-kata orang, fikir secara negative ataupun positive!
Niaga dengan mak
Paling senang nak dapat duit adalah dengan berniaga benda yang mampu orang beli, ya..walaupun dengan secucuk cucuq codok (jemput-jemput pisang). Sehari RM 20 dalam tangan.
Bisnes online?
Ada jugak hari tu, saya menjual bedak arab di laman FB, Alhamdulillah walaupun stok yang diambil tak banyak, habis jugak dijual.
Berkelana mencari kerja
Saya dan teman bertebaran mencari kerja sekitar Sungai Petani. Tetapi masih tidak jumpa kerja kosong.
Borang
Ada dua tiga borang permohonan sebagai guru saya ambil, ada yang dah isi, ada yang belum dan ada yang dah hantar ada yang belum. Fikir secara tepat. Orang cakap just try..
Kerja bank
Kenalan mak minta saya mohon kerja di Bank Rakyat, katanya nak pakai orang. Tapi saya kata dekat mak: “ saya tak minat kerja bank mak”, dan saya beri alasan.
Temuduga
Temuduga pertama yang saya hadapi.
Saya berkelana ke Kuala Lumpur untuk interview di Tabung Haji. Walaupun syarat kelayakan untuk graduan yang sudah grad, yang penting usaha. Dapat tak dapat lain cerita, yang penting pengalaman interview. Tabung Haji sekarang dah korporat, tak macam dulu katanya. Time i.v ni ada 3 step yang diharung. Step 1: Ujian Fardu Ain, Step 2: Ujian bertulis B.Inggeris dan step 3 : Temuduga dengan 3 orang ahli panel. Time ni, ada 3 pula sesi. Pertama : sesi pengenalan diri. Kedua: topic perbincangan serta suarakan pandangan. Ketiga: Talk in English.
Tolak tawaran
Surat temuduga sampai di rumah. Selepas baca, hati tidak tergerak untuk pergi temuduga sebagai guru agama. Bukan kerana tidak minat mengajar. Tapi ada sesuatu yang lebih penting saya kena utamakan. Lagipun tempatnya di Klang. Kalau di sekitar K.L saya masih boleh menapak.
Kenapa tak minta kerja di tempat praktikal dulu?
Ada sesuatu yang tersimpan di hati lalu memberi kesan.

Bukan kerna memilih tetapi bukankah pilihan itu di tangan kita? dan saya yakin kepada Allah, ada sesuatu yang menanti di depan saya. Saya menunggu sesuatu yang diharapkan. Tetapi “ia” belum tiba.
Wallahualam.
-TSK

No comments:

Post a Comment