Don't Judge the blog by it's followers

Sunday 14 July 2013

Cerpen Pilihan

Seperti mana yang saya katakan, saya tertarik pada buku yang berjudul ‘Cerpen’. Buku cerpen pertama yang saya miliki adalah buku bertajuk CERPEN oleh Khairulnizam Bakeri. Buku ini saya beli di Kedai Buku 1Malaysia di Pudu Sentral. Dan selepas itu saya terus membeli buku CERPEN oleh penulis yang lain tetapi satu penerbitan yang sama iaitu FIXI.



Setahu saya, Publisher FIXI adalah company penerbitan yang baru era ini. Selain itu saya juga menyukai LEJEN PRESS. Kedua company penerbitan ini mempunyai ciri-ciri yang sama. Karya penulisan mereka kreatif, santai dan entah bagaimana saya hendak gambarkan. Sebab perlu membaca terlebih dahulu dan menilainya.



Cerpen keluaran FIXI bersifat atau bertema urban dan kontemporari. Sehingga kini saya masih belum faham apa itu “Noir” dan “Pulp”. Sebab antara criteria atau syarat untuk menulis novel FIXI mestilah;
  • ·         Boleh buat noir, thriller, cinta 4 segi, cyber-punk
  • ·         Fikir ‘Pulp’
  • ·         Bahasa slanga dan celupar digalakkan tapi tidak dimestikan.

Selepas membaca buku-buku FIXI ini, gaya penulisan mereka sama. Dan mungkin istilah noir dan pulp itu sudah saya fahami semasa membacanya tetapi tidak terungkap makna secara terperinci.

Buku-buku keluaran mereka lebih diminati remaja-remaja abad ini lelaki mahupun wanita.

Dan bagi saya, walaupun nilai yang diketengahkan tidaklah terlalu berunsur Tauhid, ia menghiburkan dengan teladan yang diterapkan secara santai dan lucu serta memaparkan olahan cerita yang tidak dijangka/terlindung.

Hanya sampai di sini saya kongsikan. Itu adalah pendapat peribadi. Buku-buku cerpen ini saya baca untuk menceduk gaya penyampaian mereka untuk saya kembangkan daya pemikiran.
                                                   



No comments:

Post a Comment