Don't Judge the blog by it's followers

Thursday 1 May 2014

Ujian Kecil

Agak lama saya menyepi dari terus mengupdate sesuatu di blog TSK ini. Ini bukanlah kerana saya tidak lagi berminat untuk menconteng di sini, cuma keadaan tidak mengizinkan serta tahap kemalasan yang melampau. Hehe. Di blog (anissakinahazizan.blogspot) juga saya begitu. Langsung tidak jenguk. Sedangkan di blog itu punya matlamat dan impian yang saya kejar selama ini.

Dalam sebulan ini, hati saya betul-betul diuji. Terima kasih ya Allah, Engkau menguji lagi hati ini agar lebih tabah dan kuat. Menjadi seorang guru itu akan diuji dengan pelajarnya. Begitulah apa yang terjadi pada diri ini. Maka kisah air mata menyambung episodnya. Emosi pun terganggu, namun saya sedaya-upaya menggagahkan diri untuk menganggap perkara itu hanya sebesar kuman atau hanya secebis cili merah yang terlekat di celahan gigi.

Allah beri pengalaman kecil ini untuk saya hadapi sesuatu yang lebih besar selepas ini. Itu yang menjadi keyakinan saya! Syukur dengan apa yang saya sedang lakukan saat ini. Di sini, saya belajar untuk menjadi seorang  yang ikhlas. Pesan mudir, bekerjalah dengan ikhlas tanpa tekanan. Itu yang beliau harapkan dari saya. Baiklah!

Mengimbau pengalaman lalu, ya… saya selalu saja diuji dengan hati. Air mata dan kesedihan itu sudah menjadi makanan ringan dalam juadah kehidupan saya. Saya pasti, itu hanyalah ujian kecil berbanding pengalaman orang lain yang lebih besar ujian yang menimpa mereka.

Jadi, kesat air mata! Jadi orang yang matang dan cerdik. Jangan terlalu mengikut hati dan emosi. Boleh makan diri. Pesan pada diri.


No comments:

Post a Comment