Don't Judge the blog by it's followers

Tuesday 27 May 2014

Silih berganti

Lembaran demi lembaran kita cipta. Masa datang dan pergi. Silih berganti seperti orang yang muncul dalam hidup kita. Bagi saya, setiap yang hadir di dalam hidup kita suatu hari nanti pasti dia akan meninggalkan kita.

Walaupun kehadiran dan kemunculannya buat kita payah untuk melupakan dan menyemat rindu yang tak sudah, yakinlah bahawa manusia itu adalah milik Allah. Bukannya manusia itu dimiliki oleh manusia pada hakikatnya.

Pernah suatu ketika dahulu, saya sering menyalahkan keadaan dan masa. Mungkin menyalahkan juga pada orang yang muncul dalam hidup saya itu. Buat apa muncul jika suatu hari kesudahannya tidak seperti yang kita impi? Buat apa bermimpi anda terjaga hilang segalanya.

Lama saya memujuk hati. Nasihat yang berterusan buat hati saya semakin kuat. Terjumpa ayat ini di dinding facebook seseorang:

Orang yang hadir dalam hidup kita adalah anugerah Allah kepada kita, sama ada dia mengubah kita atau kita mengubahnya.”

Itulah kuasa tulisan. Dengan menulis kita dapat membaca. Ayat-ayat penyedap rasa mampu menyembuh kedukaan.

Dan menulis juga….

Dapat melegakan hati kala ini.


No comments:

Post a Comment