Don't Judge the blog by it's followers

Tuesday 10 December 2013

Makna Cinta

Makna cinta itu pelbagai teman..
Kadang-kadang cinta datang untuk pergi.
Cinta itu bukan untuk memiliki tetapi merasai
Walau sekejap,
Ia datang untuk pergi
Kerna cinta yang akan datang semula adalah cinta yang abadi
Dengan cinta juga terlahirlah kita sebagai seorang manusia yang penuh dengan rasa cinta
Hidup penuh cinta.

Sebenarnya saya tidak tahu apa maksud cinta dan ini adalah petikan yang saya 
ambil dari ruang facebook. Tidak pasti kata-kata ini daripada siapa.




MAKSUD CINTA...

jika kamu cintakan seseorang kerana kecantikan itu bukanlah cinta tetapi adalah syahwat,

jika kamu cintakan seseorang kerana kepandaian itu bukanlah cinta tetapi adalah kagum,

jika kamu cintakan seseorang kerana semata kekayaan itu bukanlah cinta tetapi kebendaan,

jika kamu cintakan seseorang kerana baik pada pandangan kamu itu bukanlah cinta tetapi syukur untuk pancaindera kamu,

tetapi jika kamu mencintai seseorang dan kamu tidak tahu mengapa kamu mencintainya................

maka inilah cinta yang hakiki..........


Jika ditanya pada saya antara cinta dan persahabatan mana satu menjadi pilihan.

Jawab saya: persahabatan

Jika ditanya antara cinta dan pengorbanan mana satu saya akan pilih.

Jawab saya: pengorbanan.

Saya teringat kata-kata dari sebuah filem Hindustan yang saya suka tonton kerana sastera mereka yang mengusik jiwa. Katanya:

“Cinta bukan untuk dimiliki, tetapi untuk mendiamkan diri demi kebahagiaan orang lain”

Hati terdetik untuk setuju dengan kata-katanya. Walhal pasti mereka yang inginkan cinta mereka dimiliki akan menolak kenyataan ini. Terpulang, kerna makna cinta setiap orang berbeza-beza.

Adakah cinta itu seperti terasa sesuatu di dalam hati? samakah jatuh suka dengan jatuh cinta? Dan sekali lagi cinta itu bagaimana?
Bagi saya, cinta itu saat kita menyukai atau menyintai seseorang itu tanpa sebab.

Hadirnya memberi rasa,
perginya amat terasa
dan melupakannya sangat terseksa.
Semuanya perlukan masa
Untuk kembali seperti biasa.

Hanya pendapat peribadi. Kan dah beritahu..makna cinta setiap orang berbeza-beza..


-TemanSetiaKetenangan

No comments:

Post a Comment