Don't Judge the blog by it's followers

Monday 9 December 2013

Hari Bahagia (Konvokesyen)

Jatuh dan bangun dalam dunia mencari ilmu bukan suatu perkara yang luar biasa, ianya perkara biasa yang dialami setiap orang. Nasib dan rezeki setiap orang masing-masing berbeza.

 3 Disember 2013 akhirnya telah berlalu, detik yang ditunggu lama sebenarnya pantas sahaja berlalu. The “jubah” day bak kata Mat Lutfi dalam Vlognya. Apa lagi yang boleh dikatakan tentang hari itu. Acara penyampaian sekeping sijil menandakan telah tamat pengajian selama 3 atau 4 tahun, atau aktiviti lompat dan baling topi secara berjemaah. Tak salah jika kita hendak buat apa  sahaja ketika itu. Bagi saya itu adalah hari bahagia.

“Hari bahagia” yang disambut bersama insan-insan yang disayang dan terdekat dengan diri kita. Mereka datang dan meraikan hari kita. Terima kasih semua yang meraikan diriku ini. Memang tidak dapat saya balas sampai bila-bila.

Pengalaman 4 tahun di UUM mengajar erti kecekalan, usaha, sabar dan redha. Niat di hati tak nak “extend” walau macam mana sekalipun. Orang lain bergembira dengan 3 atau 4 subjek sahaja di hujung semester akhir, tetapi tidak pada saya. Honestly, saya mengambil 8 subjek semasa dua semester terakhir disebabkan ada subjek yang perlu diulang. Dan semasa menjalani praktikal, Allah menguji lagi diri ini. Seminggu mata sebelah kiri berkelip-kelip sebelum saya tengok result final exam semester terakhir. Kaku. Mata terpanah pada skrin computer tempat praktikal. Oh inilah tanda kenapa mata saya sebelah kiri asyik berkelip-kelip rupanya ada satu subjek lagi yang tidak lepas.

Alhamdulillah, saya pulang ke UUM dari KL untuk mengambil exam khas dan syukur saya pass. Saya cuma perlu bersangka baik pada Allah kerana sering menguji hati saya supaya lebih kuat. Di sebalik ujian itu, saya singkap pelbagai hikmah.Thanks  ya Allah. Engkau beri hambaMu ini sesuatu yang orang lain tak merasanya. Itulah jatuh bangun saya dalam dunia pembelajaran. Ingat! Allah uji itu mungkin disebabkan dosa-dosa kita yang lalu. Muhasabah.

Saya tidak malu untuk menceritakan semuanya agar menjadi motivasi pada yang lain. Jangan berputus-asa, teruskan melangkah dan cekalkan hati. walaupun tidak beroleh first class, cukup dengan second class upper saya tetap bersyukur.

Saat melangkah ke Dewan MAS,kami diiringi dengan muzik sentimental. Selesai berjalan ke tempat duduk. Kami diminta berdiri dahulu sebelum duduk. Dan ketika itu, air mata mula berjurai. Entah, atas sebab apa saya mengalirkan air mata. Dalam hati:
“kalaulah arwah ayah ada…”

Basah saja mata ketika itu. Sensitif betul hati.

Ayah…inah hadiahkan kejayaan hari ini untuk ayah. Biar ayah tidak nampak tapi inah yakin ayah ada bersama kami =)

Tak banyak perkara yang saya dapat coretkan semasa hari kejadian. Kisah saya biasa sahaja jika nak dibandingkan dengan orang lain yang lebih istimewa kisahnya.


Saya tinggalkan beberapa potret kenangan di sini. 

Thanks a lot kepada keluarga tercinta dan sahabat handai yang meraikan hari bahagiaku..








Keluarga tercinta









No comments:

Post a Comment