Don't Judge the blog by it's followers

Thursday 12 September 2013

Bermula dari bawah



Apa yang saya lakukan pada permulaan ialah menulis kad ucapan. Semenjak di tingkatan tiga saya adalah tukang tulis kad ucapan kawan-kawan. Kemudian saya beralih menjadi penulis cerpen bagi majalah sekolah di tingkatan lima.

Apabila saya menyambung pengajian di kampus Al-Azhar, saya masih menulis cerpen da esei. Saya menulis berbelas-belas artikel untuk majalah mahasiswa di sana dan beberapa cerpen saya tersiar di majalah suara kampus. Sewaktu itu, karya saya masih teruk dan banyak kecacatan. Taipan dan ejaan banyak silap dan tidak mengikuti piawaian yang betul.

Sewaktu saya di tahun dua, saya berpeluang menyertai Bengkel Bedah Cerpen anjuran Kelab Karyawan di sana. Inilah bengkel pertama dan terakhir yang saya pernah saya sertai demi mempelajari teknik penulisan yang betul. Bengkel ini dikendalikan oleh mentor saya, saudara Nazmi Yaacob secara sendirian dan pesertanya hanya lapan orang. Dari situ saya ditegur dan diajar beberapa asas penting dalam penulisan. Ternyata ia banyak membantu saya menjadi penulis yang berjaya hingga sekarang.

-A. Ubaidillah Alias



Note: Hari ini tarikh tutup Kursus Penulisan Buku Motivasi oleh Tuan Zamri Mohammad

No comments:

Post a Comment