Don't Judge the blog by it's followers

Thursday 15 November 2012

Program Di Thailand

Bismillahirrahmanirrahim….
Alhamdulillah masih diberi nikmat nyawa hingga ke hari ini….hari ni baru terdetik ingin berkongsi ceritera program di Thailand baru ni…kalau saya tak menulis panjang ok x? biar gambar yang berbicara…. 
Baik sebelum tuu, sebagai intro, actually program ni under Kelab Kenu UUM yang buat kerjasama dengan Kelab PERKIM UUM dan beberapa universiti lain. Program “Sea Kayaking Crossing 2 Countries & Charity With Kayakers” telah berlangsung pada 31 Oktober hingga 4 November 2012 baru-baru ini. Setting at: kampung Pulau Panjang (Koh Yoa), kampung Tam Malang dan Pekan Satun. Perjalanan ke Kampung Koh Yoa dari jeti kuala Perlis dengan menaiki bot mengambil masa selama 45 minit.

Pengalaman yang best di sana bagi saya sendiri bilamana dapat melihat minority masyarakat Islam Thai di sana. Alhamdulillah…ajaran Islam dipraktikkan dan diamalkan dengan baik. Biarpun rumah-rumah di sana dalam kapasiti yang sempit, tapi syukur melihat kejiranan yang akrab. Deretan rumah antara rumah sangat dekat. Di sana banyak kambing-kambing yang jinak hinggakan macam-macam mereka makan.Kucing jangan cakaplah….title “kucing siam” pasti sudah tahu bagaimana rupa mereka.

Saya dan beberapa rakan dalam Kelab Perkim UUM ditugaskan untuk handle slot Fardu Ain dan kerohanian. Di kampung Koh Yoa, kanak-kanak di sana sukar dikawal, akhirnya saya hilang suara walaupun guna microfon. Di Kampung Tam Malang, lebih senang handle kerana di sana kami diberi bilik darjah dan sub umur mengikut kelas.
di koh yoa
di Tam Malang

Seterusnya, perkara yang paling saya suka…main bola tampar, dah lama nak ada geng yang sehati sejiwa bersemangat main. Adik –adik di sini rupanya sangatlah ganas walaupun perempuan. Sebenarnya sukan yang popular di situ adalah bola tampar so, no wonder lah kan…!

Saya dan dua orang rakan yang lain mendapat keluarga angkat yang sangatlah baik. Kami menjadi anak angkat kepada Ustaz Ahmad. Ayah dan mak serta adik kami sangatlah baik melayani kami sepert keluarga sendiri. Time makan…Allahu Rabbi..mereka menjamu kami dengan sebaiknya. Semoga Allah membalas budi baik mereka. Jadi rindu pulak dengan mereka. Ya Allah, jika ada kesempatan lagi, pertemukanlah kami sekali lagi.Amin…

::Rasanya tadi tak nak menulis panjang….=p …::

No comments:

Post a Comment