Don't Judge the blog by it's followers

Thursday 15 November 2012

Nyawa di hujung tanduk

Kisah sahabat sejati….
Sekumpulan sahabat beriadah di air terjun …
Dipendekkan cerita ketika sedang bermandi di sana,
Dengan sekilas pandang seorang sahabat telah lemas dek kecerunan dasar yang tak diduga berdekatan air terjun (lubuk). Demi menyelamatkan si A, si B yang hampir dengan sahabatnya yang lemas cuba memegang si A yang telah lemas. Akhirnya misi menyelamatkan si A tidak berjaya kerana si B juga tidak pandai berenang. Kedua-duanya lemas ditenggelami air kerana kaki tidak tercapai ke dasar. Si C yang melihat kedua sahabatnya kelemasan, serta merta turut sama ingin membantu…tetapi si C juga turut lemas akibat tidak tahu berenang. Dalam keadaan yang lemas, sambil tangan cuba menongkah air agar hidung mencecah ke permukaan air , terasa seperti nyawa dihujung tanduk. Tidak sampai seminit kejadian berlaku terasa seolah-olah 3 minit berada di dalam air.
Dalam hati bertafakur mengingati Allah dan mati. : “adakah pengakhiran hidupku lemas di dalam air” suara hati mereka mula bertandang. Menunggu malaikat mencabut nyawa…
Semasa kejadian: tinggal dua orang sahabat yang lain…
Si D hanya memerhatikan kakak-kakaknya yang lemas dek kerana tidak dapat membantu, khuatiri beliau juga tidak dapat membantu apa-apa kerana tidak pandai berenang. Peristiwa lemas nya yang dulu kembali di benak ketika itu hingga membuat dirinya terkesima. Dia hanya mampu menjerit meminta pertolongan. Tetapi suaranya tidak didengari kerna terjunan air sekitar itu amat kuat.
Akhirnya dengan pertolongan dari Allah, Si E yang juga tidak tahu berenang cuba mendapatkan mereka yang lemas dengan doa dan kudrat yang beliau ada. Perkara pertama yang beliau lakukan adalah dengan menolak sahabat-sahabatnya yang sedang bertarung di dalam air ke tempat yang lebih selamat.
Pantas masa berjalan ketika itu, mereka bertiga sedar-sedar sudah pun berada di atas batu-batu kecil berdekatan tempat yang selamat. Nafas dihela selaju-lajunya…, jantung berdegup kencang, dan dada ketika itu umpama kembang-kempis mengandungi air. Dengan kuasa Allah, keempat-empat mereka selamat.
Apabila diceritakan semula, terasa seperti keajaiban berlaku, si E dapat menyelamatkan mereka bertiga dengan menolak sahabat-sahabatnya di permukaan air dan terdampar di tepi batu. Sedangkan beliau tidak tahu berenang. Apa yang mereka hargai adalah sifat mementingkan nyawa orang lain berbanding diri sendiri. Tiba-tiba mode berrmuhasabah diri mengelilingi mereka….

Allahu Rabbi…demi persahabatan ini..Engkau berikan perlindungan serta rahmatMu…
Di sebalik peristiwa ini, banyak tersimpul hikmah dan pengajarannya…kerana yang mengalami akan merasainya..
Pengajaran:
1-      Masuk ke hutan, jangan lupa baca doa terlebih dahulu
2-      Jangan terlalu seronok untuk sesuatu perkara kerana bimbang malang mengekori
3-      Pentingnya sukan berenang hingga Rasulullah juga menganjurkannya malah sunnah Rasulullah yang perlu kita belajar.
4-      Sentiasa berwaspada ketika berada di kawasan air terjun
5-      Nilai persahabatan yang tinggi
6-      Sentiasa ingat mati
7-      Dapat merasai detik lemas yang sebelum ini hanya melihat di kaca televisyen.
Wallhua’lam…

Cerita ini berkaitan penulis bersama sahabat-sahabatnya..
Starring:
Si A: Ayong
Si B: Angah (penulis)
Si C: Zulaika adik
Si D: AdeQ (fasihah)
Si E: Zulaikho

Turut membantu: dua orang adik beradik Zulaikho.
bukan gambar sebenar

sekadar gambar hiasan


No comments:

Post a Comment