Don't Judge the blog by it's followers

Tuesday 4 February 2014

Putus asa atau Berusaha

Buku nota kecil yang mengandungi ayat-ayat contengan, kata-kata hikmah dan nasihat itu saya selak helaiannya. Rupanya, buku kecil tanpa urus itu diconteng sesuka hati dengan penuh nombor-nombor dan angka. Di situ jugalah tempat membuat kiraan saat mencari kertas lain tidak ditemui.

            Kurangnya usaha dan tiada idea membantutkan kerja penulisan saya. Kadang-kadang ada rasa yang terputus. Putus asa.

            Petang semalam, saya duduk menghadap pintu melihat hijauan pohon untuk menghasilkan idea baru, namun sepertinya kurang menjadi. Idea selalu hadir saat saya di bilik mandi. Itu yang saya tahu. Benda yang tidak pernah terfikir lalu melintas dan menuruni bersama air di bilik mandi. Setiap orang itu berbeza cara untuknya mendapatkan sesuatu idea.

            Dan hari ini, saya buka buku nota kecil ini. Lihat pada nasihat yang pernah saya contengkan. Saat ini saya sangat memerlukan motivasi. Saya seperti orang yang hendak terjun dari bangunan yang tinggi dan pada masa yang sama ingin seseorang datang dan mentarbiahkan jiwa ini. Untuk tingkatkan motivasi, saya perlu kata-kata yang bersahaja namun penuh hikmah. Dengan membaca tulisan yang penuh motivasi pun belum tentu jiwa ini tercucuk.

Dia.

Pernah lontarkan pendapat bersahaja yang saya anggapnya sebagai motivasi secara tidak langsung. Tapi, agak lama kami tidak berhubung.
Helaian diselak-selak.

Mencari bait ayat yang pernah Ustaz AB Hamed tulis di ruang chatting:

“Buat sementara, ustaz cadangkan Anis terus menulis, mana tahu satu hari nanti akan berjaya dalam bidang penulisan…”

Saya tenung dalam-dalam. Minda ligat memikirkan sesuatu. Ya, sudah lama tidak bertanya khabar dengan ustaz. Mahu saja beliau belanja saya makan jika melawatnya di universiti. Tapi apakan daya, langkah ini belum pasti bila akan ke sana.


Nampaknya, saya tidak boleh berputus asa. Jadi teruslah berusaha wahai diri!


2 comments:

  1. Para pemula kian kali mengalami sindrom terbantut idea. Itu adalah perkara biasa. Yang penting terus usaha. Menulis itu mampu mengubah dunia.

    ReplyDelete