Don't Judge the blog by it's followers

Tuesday 18 February 2014

Memori Tercipta

Benarlah kekadang kenangan itu mengusik jiwa. Ia datang membawa keindahan dalam kerinduan. Memori tercipta bak tajuk lagu yang dinyanyikan oleh Shila Amzah. Ya, lagu itu antara lagu yang memberi makna padaku.

Semasa bercuti di Pulau Langkawi bersama sahabat tahun lepas, aku menulis sesuatu perkataan yang terus menjelma dalam ingatan di atas butir pasir Pantai Cenang. Apa lagi yang boleh dibuat di sana, jika tidak berenang di tepian pantai dan membina istana pasir? aku memilih untuk merenung ciptaan Allah yang maha Agung ini.

“Memori tercipta”.

Ranting kayu yang sudah tidak lagi bertahan di dahan pokok aku kutip dan jadikan pena di tangan. Kertasnya pula adalah hamparan pepasir yang tidak terkena air. Sambil menulis, aku menyanyi dengan suara yang agak perlahan. Itulah hobiku. Selain menulis, aku suka menyanyi. Sedap atau tidak usahlah ditanya. Janji hatiku sudah bermelodi.


Kata Cik Puan Azzah Abdul Rahman seorang novelis terkenal; “Orang yang suka menulis itu adalah orang yang pada masa yang sama adalah mereka yang suka menyanyi dan pandai menyanyi. Ehem…iyakah? Itulah kata-katanya yang aku sempat ingat semasa mengunjungi facebooknya. Mungkin itu adalah andaian secara rawak.

Aku meminati seni kerana ianya halus dalam jiwa. Kata orang, jiwa seni ini adalah jiwa yang sangat sensitive. Seni itu tiada sempadan, skema dan garisan. Itu juga bukanlah bermakna apa yang berkaitan seni aku dapat dalami.
Dan menulis juga adalah sebuah penghayatan dalam kejujuran. Bila menulis kita akan berfikir. Otak yang sentiasa berfikir adalah otak yang hidup dengan buah pemikiran.

Berkisar tentang kenangan lalu, aku masih segar merasai bayu pantai ketika itu. Selepas mencoretkan sesuatu di pasir. Aku leka mengulangi bait lirik lagu itu. Entahlah kenapa dalam banyak-banyak lagu, itu yang terkeluar dari mulutku.

Di sini jua memori tercipta
Walau seketika terjalin kasih kita
Mungkin di sini kita kan terpisah
Kenangan bersama tiada kulupa

Yang terpahit juga termanis
Semuanya bagiku terindah
Kuingati buat selama-lamanya


Aku lihat pantai bergelora kecil. Sama seperti hatiku kala itu, geloranya yang entah sampai bila.

No comments:

Post a Comment