Don't Judge the blog by it's followers

Saturday 10 August 2013

Pena baru

Di laman facebook ramai yang meneropong kita baik keluarga terdekat, sanak saudara, sahabat handai, guru dan pensyarah serta orang-orang luar yang tidak dikenali. Semua golongan ini bercampur dalam alam maya yang mana dapat melihat tiap tulisan kita setiap kali mengupdate status.

Demi menjaga hati atau mengelak dari sebarang ketidakfahaman, tidak sependapat, andaian-andaian, segala macam perspektif dari golongan sanak-saudara, saya mengambil pendekatan untuk mewujudkan satu lagi account fb yang baru untuk saya menulis tanpa sempadan hati.

Ada desas-desus yang timbul apabila tiada teguran sapa di antara anak saudara kepada ibu saudara apabila mereka aktif online. Hal ini lama-kelamaan akan menyebabkan salah faham akibat tidak dapat memuaskan hati pelbagai pihak. Facebook saya yang sekarang ini digunakan secara peribadi dan ada kalanya menjadi ruang untuk saya berpuisi serta menukilkan sesuatu. Akhirnya, saya ingin pisahkan dua dimensi ini lalu mewujudkan 1 facebook yang lain untuk saya berkarya.

Facebook baru saya itu diberi nama Venusia Light. Hanya kenalan rapat dan orang-orang yang tertentu saya add as friend. Tiada sedara-mara yang dekat dan jauh di situ. Saya letih jika ada sedara-mara yang menyalahfaham maksud puisi yang saya sampaikan. Pelbagai tohmahan yang diandai-andaikan. Demi mengelak dari fitnah, saya perlu ada ruang yang baru.


Jika seorang penulis dikritik serta dikutuk hasil karyanya, why not kita yang menulis secara peribadi di laman facebook menerima akibat yang sama.
Saya menulis sesuatu yang menjadi kepekaan saya apabila saya melihat, mendengar, merasa dan memahami. Jika benda itu perlu dikongsi, saya akan pamer di laman facebook.

Wallahualam.


-Teman Setia Ketenangan

No comments:

Post a Comment