Don't Judge the blog by it's followers

Friday 15 February 2013

Mimpi yang tidak sempurna

Dia.
Sayu dalam mimpi.
Lemah dalam sepi.
Mimpi… Dia pernah bermimpi, seperti yang mereka kata, mimpi yang tidak sempurna. Dia leka bersama mimpi. Coretan yang selama ini menjadi skripnya dialunkan dengan nada puisi. Hari demi hari, umpama melewati alam semesta hingga ingin singgah ke bintang. Angan-angan bermimpi hingga ke bintang. Begitulah ungkapan yang menjadi tema meniti di bibirnya.


Dia.
Hidup bersama andaian demi andaian demi merawat sebuah hati.  Adakala resah membasahi sepi, bahagia melencuni hati. Watak-watak sekeliling banyak membantu menghidupkan suasana. Watak antagonis dan watak pipih. Berlatarbelakangkan sebuah nuansa keilmuan turut juga terpercik nilai-nilai cinta dan persahabatan.
Tarian ilusi melenggok-lenggok gemalai menyempurnakan sebuah adegan. Lemah longlai bila tersadung di hujung kaki. Sakitnya meresapi dalam dada. Hati terpenjara dek tidak terkawal. Dia mengeluh tanpa henti. Tubuh kerdil terseksa sendiri.
Malamnya hanya dibuai mimpi. Dalam hatinya berbisik
buat apa bermimpi, andai terjaga hilang segalanya.
Pernah sesekali untuk membakar mimpi-mimpi di dalam kelambu minda. Namun, cepat sekali dia jirus kembali dengan sedikit harapan.
Ceritanya disaksikan oleh mereka-mereka yang mungkin jemu. Hanya seorang dua sahaja yang mampu melayari arus dogengnya itu. Mereka tidak biar dia lemas, bukan kerna ingin tenggelam bersama, tetapi mengawasinya agar bisa menjadi pelampung tika dirinya dibawa arus atau tenggelam dalam pusaran air.

-TSK

No comments:

Post a Comment