Don't Judge the blog by it's followers

Tuesday 5 February 2013

Jangan Bersedih


Kerusi yang ku duduk ditolak ke belakang lantas berpusing sebelah kanan…Mata terpanah pada sudut buku bacaan. Buku berkulit pink dengan ilustrasi gambar anak mata seorang wanita ku lihat. Motivasi menjadi WANITA paling BAHAGIA karya Dr.’Aidh Abdullah Al-Qarni pengarang buku “Jangan Bersedih” menghiasi kulit hadapan buku tersebut. Ku belek- hingga ke kulit belakang buku tersebut.

“Bukankah purnama tersenyum simpul dan bintang-bintang bersorak riang? Lantas mengapa anda biarkan kegelisahan anda menjadi racun yang akan membunuhmu?



 Ya..benar, hidup kita sangat singkat, jadi katakan pada diri “kenapa ingin biarkan kesedihan menyelimuti hati? Kesedihan adalah racun kepada hati yang bahagia.

Pagi ini, diriku termotivasi sendiri dengan petunjuk dari Allah. Kesedihan tidak pernah menjanjikan apa-apa, jadi mengapa kita perlukannya? Jawapan pasti tidak, kerna kesedihan adalah lorong-lorong gelap yang cuba menutup pintu kebahagiaan. Bahagia adalah satu pilihan, dan usahlah pilih kesedihan menjadi sandaran hati.

Kata-kata semalam yang sempat ku lakar walaupun belum habis sepenuhnya ku siapkan:
Kenyataan dan kemungkinan merentasi paluan hati
Bila bergendang sakit terasa
Bebanan hati memberati kepala
Seperti ingin cabut hati ini dan gantikan dengan yang baru
Rasa ini umpama mencarik-carik

luar tampak biasa
Walau senyumannya palsu
Dalam terseksa
Siapa tahu”


Dan aku sedang mencuba…

No comments:

Post a Comment