Don't Judge the blog by it's followers

Friday 14 September 2012

Perkahwinan Pendakwah Muda

Firman Allah swt,
 yang bermaksud :

dan kahwinkanlah orang - orang bujang [ lelaki dan perempuan ] dari kalangan kamu dan orang - orang yang soleh dari hamba - hamba kamu , lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin , Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurniaNya lagi Maha Mengetahui .
An Nuur : Ayat 32
Penyatuan ikatan yang suci adalah bilamana melalui sebuah pernikahan yang
terikat hanya dengan lafaz ijab dan qabul. Maka dengan itu, layarilah bahtera perkahwinan dalam lautan bahagia. Bagi sang suami, anda adalah nakhoda kapal yang bertanggungjawab sepenuhnya ke atas ahlimu. Ombak dan badai yang datang menghimpit perlulah bijak menongkah arusnya.
Bagi pasangan abad ini yang telah melaksanakan satu dari sunnah Rasulullah s.a.w ucapan salam bahagia sentiasa meniti di bibir para pendoa buat kalian. Apabila dilabelkan “berkahwin muda” bukanlah dimaksudkan bahawa perkahwinan itu hanya untuk golongan tua. Tetapi perspektif umum dewasa ini menterjemahkan istilah “kahwin muda” adalah mereka yang sedang belajar, masih belum menghabiskan pengajian serta belum bekerjaya. Muda itu sesuatu yang subjektif, tetapi apa yang perlu diukur adalah tahap kematangan serta rasa bertanggungjawab mahupun amanah sebagai penilaian objektif sebuah pernikahan itu.

Perkahwinan itu satu dakwah bukan? Itulah yang dilakukan oleh pasangan muda bahagia mohammad Yaakub Yusra , mantan pelajar Sekolah Agama Daris, yang kini bergelar pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malayisa (UPNM) selaku Exco Kerohanian dan Pembangunan Sahsiah Majlis Perwakilan Pelajar di UPNM. Malah kegiatan aktifnya memberi ceramah turut melabelkan saudara Yaakub sebagai pendakwah muda.
Antara bait status sahabatnya di facebook:
tahniah buat sahabat ana yang baru sahaja bergelar suami kepada seorang isteri.. Mohammad Yaakub Yusra...seorang yang ana sangat hormati sebagai pendakwah muda dalam kalangan masyarakat di sekelilingnya... tahniah ye Cik Izzah Rosli... sangat bertuah apabila berada di sisi suami yang menjadikan dakwah sebagai isteri pertamanya... benarlah islam itu tidak akan berhenti tersebar walaupun sudah terbinanya sebuah perkahwinan yang menjadi tunjangnya adalah pasangan suami isteri yang menjadikan bidang dakwah sebagai bidang utama...^^

~ berpegang kepada prinsip TAKUT dan HARAP ~
**********************************************
Baiklah , di sini saya ingin berkongsi perkahwinan junior sekolah saya yang mana kedua-dua pasangan ini rakan sekolah saya. Majlis pernikahan mereka diserikan sendiri oleh wali pengantin perempuan iaitu Encik Rosli Bashah as known as "abah" di kalangan rakan taulan mereka..atau lebih dikenali sebagai Cikgu Rosli di kalangan kami.

Kesempatan cuti semester ini, mentakdirkan mereka disatukan secara "halal" kerana kedua-duanya masih belajar, jika si suami di UPNM manakala si isteri masih menuntut di Al-Azhar Mesir. Kelainan yang dapat penulis lihat mengenai perkahwinan mereka adalah majlis perkahwinan dijalankan serentak di rumah pengantin lelaki dan perempuan. Jarak yang tidak berapa jauh di antara Kampung Bakar Kapor dengan Taman Nilam memudahkan pergerakan pengantin melakukan majlis secara serentak.

Majlis disambut dengan sederhana dengan kunjungan guru-guru sekolah, sahabat sekolah dan universiti serta sanak-saudara. Dari pagi hingga ke tengahari majlis di rumah sebelah penganti perempuan manakala majlis di rumah lelaki bermula jam 2.30 petang.


 Penulis tertarik dengan hantaran ini, novel islami oleh Ustazah Fatimah Syarha yang sarat dengan cinta dan dakwah. Hantaran ini adalah pemberian pengantin lelaki kepada pasangannya. Sweet kan!

 Baiklah, sampai di sini sahaja coretan mahligai impian yang dapat penulis kongsikan, jika mereka sudah beroleh bahagia dan akan terus menyebarkannya..kita bila lagi.?.hehe... 

me n friend with "pengantin bahagia"

Note: adik sekolah lama tanya.."kak..geng kak bila lagi nak kahwin"..hoho..sabar2 dik...slow2 dulu..kih3

No comments:

Post a Comment