Don't Judge the blog by it's followers

Saturday 19 May 2012

Mengubat kerinduan mereka..

Bismillahirrahmanirrahim….
Hari ini genaplah 5 bulan pemergian arwah pada tanggal 19/1/2012 (cerita pemergiannya. Semalam 18/5/2012 keluarga arwah mengadakan majlis tahlil dan kenduri. Kami dijemput ke sana memenuhi hajat mereka. Dari pagi hingga ke lewat petang berada di sana, membantu apa yang patut. Majlis tahlil diadakan selepas solat jumaat. Pada mulanya, ramai lagi sahabat-sahabat yang mahu ikut sekali ke sana, memandangkan kebanyakkan mereka ada hal yang tak dapat dielakkan dan juga yang terlibat dengan program university hanya membenarkan kami bertujuh sahaja ke sana. Walau bertujuh, insyaAllah…dapat meghiburkan pak cik dan makcik.
Sesampai di sana, makcik menyediakan sarapan buat kami , bihun goreng yang sedap sangat..! Semua menyantap santapan pagi itu dengan wajah yang penuh keasyikan. Alhamdulillah..
Selepas majlis tahlil diadakan, bermulalah sesi jamuan, menu yang disediakan adalah seperti gulai ikan kering, ayam goreng berempah, kerabu mempelam dan ulam-ulaman. Bak kata pakcik “ayam perkasam” hehe..hanya orang yang berada di sana sahaja yang memahami maksud ini..
Sebelah petang pulak, sesi kemas-mengemas dapur oleh anak-anak dara yang kecoh. Turut membantu mak lang yang happening sangat-sangat..sampai letak senduk dan sudip di beg ku. Katanya; nak bagi orang tau kita rajin..haha..kena la bawak senduk atau sudip ke mana sahaja.( gurau2 je 2 )..kami merakam sesi petang itu dengan adegan-adegan  seperti memesin kelapa oleh daddy fiq, memerah santan dan memasak air gula Melaka.haaa..agak-agak apalah yang bakal dihasilkan ye…
Menu petang yang membasahkan anak tekak..hehe..cendoi!...sedap sangat…air tangan dari mak lang.
Gembira sangat tengok orang lain gembira kan…semua terhibur, masing-masing dengan lawaknya tersendiri. Arwah seperti ayahnya, bila tengok pakcik teringat kepada arwah, gaya dan lagaknya. Pakcik yang baik dan sporting. Gaya pakcik bergambar seperti arwah. Arwah sangat baik sebab punya ibu dan ayah yang sangat baik. Kata mak lang ketika berbicara dengan sahabatku di dapur, arwah seorang yang ringan tulang di dapur dan pandai memasak. Boraknya lagi, arwah tidak pernah menyakiti hati keluarga dan saudara terdekat. Mak cik dan pakcik langsung tidak membicarakan tentang arwah. Ketabahan mereka terpancar.

Sesi bergambar bersama pakcik dan makcik dirakamkan sebagai tanda ingatan bersama. insyaAllah, kami seolah-olah sudah berjanji akan ke sana lagi. Dan akan bawa ahli keluarga UUM kami yang lain. Jika dulu di arau perlis ..lepas ni boleh lah ke kota sarang semut pulak menjadi destinasi “games” kita ye…berkawan hingga mengenal keluarga sekali itu terlebih baik, silatulrahim dipereratkan.
bergambar bersama pak cik yang sporting..
bersama makcik dan pakcik..

Sebelum balik ke UUM, kami berhajat menziarahi pusara arwah. Alhamdulillah..sampai jugak kami di sana dibawa oleh pakcik. Kali terakhir pergi semasa menghantar jenazah tuk dikebumikan.
Selepas solat magrib , kami bertolak balik ke UUM….
InsyaAllah..silatulrahim ini tidak akan terputus untuk kali itu sahaja..^^….

-kisah cinta sahabat sejati..tak berakhir bila engkau pergi..-

Coretan semalam oleh teman setia ketenangan

No comments:

Post a Comment