Don't Judge the blog by it's followers

Monday 22 August 2011

Anwaau'l Quluub


Bismillahirrahmanirrahim..alhamdulillah..detikan hati sudah bertandang semula untuk menulis selepas agak lama tidak mengemas blog kesayangan ini...nampaknya my blog berubah lagi...dari segi layout..design n background nya...almaklum sahajalah..saya adalah seorang yang suka mengubah-ubah sesuatu perkara...contohnya kalau di rumah pasti saja saya akan menukar posisi perabut time mengemas rumah..asal kemas sahaja pasti barang-barang akan berubah tempatnya sekali..begitulah juga keadaan bilik hostel saya di kampus..sampai roomate pon pening kepala dgn saya..bilik xluas mana tapi nak jugak mengubah dari posisi asal...sebab saya suka melihat sesuatu yang berbeza dari sebelum nya itulah konsep saya setiap kali mengemas..sehinggalah blog ni pon jadi mangsanya.....dan adakah hati saya jenis yang suka berubah-ubah..harap2 tidaklah...semoga Allah tidak membolak-balikkan hatiku..Ameen ya Robb..seperti biasa pasti saya akan melalut sahaja sehingga lupa tujuan asal entry kali ini...Baiklah entry kali ini nak cerita tentang jenis-jenis hati...atau dalam bahasa syurganya " Anwaau'l Quluub".
______________________________________________________________


Video di bawah  ini telah diberi ataupun dalam bahasa facebooknya..di tag oleh sahabat karib saya di Jordan..beliau kini sedang menuntut di University of Al-Bayt . so saya download video ni untuk ditatap selalu dan secara tidak langsung memberi idea kepada saya untuk dikongsi di dalam blog ..harap semua yang membaca enty kali ini lihatlah video ni...sebab saya tidak akan ulas semula cuma di dalam video ini kita  dapat melihat demontrasi jenis-jenis hati secara praktikalnya...selamat mengambil pengajaran!










Robb,... 
Aku datang pada Mu dengan penuh kepasrahan 
Ketika dihadapkan kepada pilihan terberat 

Robb,... 
Beri ketetapan hati untukku 
Hati yang terbaik yang sama-sama kita lihat 
Hati yang bukan saja menyejukkan dalam pandanganku 
Tapi hati yang telah kau lihat sampai menembus relung kalbunya... 

Allah yang Maha Kuasa, 
Maha melihat masa depan, 
Maha mengetahui yang akan terjadi 
Engkau jua yang mengetahui keinginan terdalam hatiku 

Ya Allah,... 
Jika mendambanya adalah kesalahan 
dan merindunya adalah kekeliruan 
Tolong jangan biarkan hati ini terbuai dalam keindahan fatamorgana semu... 

Jika kesempurnaannya bukan untukku... 
Tolong bawa jauh dari relung hati... 
Hapuskan khayalan keindahan tentangnya 
dan jangan biarkan aku terlena dalam keindahannya... 
Gantikan aku dengan kesempurnaan yang sebenarnya untuk dia 

Tapi Tuhan,... 
Jika kesempurnaanku adalah bersamanya 
Beri aku kekuatan menentukan pilihan 
Beri aku kesabaran dalam menjalani proses menggapainya 
Jika dia memang untukku... 
Jangan biarkan aku menyerah & terpuruk dalam belenggu masa lalu............ 

Smoga kau redhoi kami untuk bersatu 
Mengarungi sisa umur... 
Menapaki jalan kearah Mu... 
Dan melukis keindahan untuk dunia dan akhirat kami... 

Tolong beri kesabaran yang penuh... 
dalam melalui detik-detik waktu yang berjalan... 

Amien...... 









Doa Ketetapan hati dalam Hidayah



رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوْبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ اْلوَهَّابُ
[Robbanaa Laa Tuzigh Quluubanaa Ba’da Idz Hadaitanaa Wa Hab Lanaa Min Ladunka Rohmatan, Innaka Antal Wahhaab]
“Ya Rabb kami, janganlah Engkau jadikan kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi-Mu, karena sesungguhnya Engkau Mahapemberi (karunia).” (QS.Ali ‘Imran:8)




Glosari
Anwa'= jenis, Anwaau'l= jenis-jenis
Qalb= hati. Quluub= hati (jama')



No comments:

Post a Comment