Don't Judge the blog by it's followers

Saturday 27 April 2013

Semangat


SEMANGAT ingin menjadi seorang penulis agak berkobar-kobar di dalam diri. Maka dengan masa dan kesempatan yang ada sewaktu menjalani praktikal di Kuala Lumpur telah membiak idea saya untuk merakam segala pemerhatian di sini. Bandaraya yang gah dengan nama Kuala Lumpur adalah latar tempat yang bagus untuk dijadikan cerita.
            Tinggal sebulan sahaja lagi di sini, saya perlu siapkan manuskrip yang masih berbaki jalan ceritanya. Pesan Ustaz AB Hamed: “o.k..nanti bagi saya tengok..dan saya nilai”. Terima kasih ustaz!
            Untuk menjadi seorang novelist, bukanlah matlamat asal. Cukuplah hanya menjadi seorang penulis yang bisa menulis. Mungkin cerpenist? Seingat saya, novel pertama yang saya beli adalah “Ayat-Ayat Cinta” karya Habiburrahman El-Shirazi. itu pun kerana saya terpesona dengan wajah seorang gadis arab yang hanya menampakkan sepasang mata indah. Disebabkan jarang ada novel yang berkulit depannya seorang wanita memakai purdah, saya tanpa berfikir panjang membeli naskhah tersebut. Dan selepas itu, banyak novel yang diterbitkan menggunakan wajah seorang wanita berpurdah sebagai muka depan novel mereka. Saya agak culas membaca novel walaupun ramai teman-teman yang berbicara tentang karya seorang novelis yang mereka kagumi. Kesimpulannya, saya belum jatuh cinta dengan novel.

                Cerpen menjadi wadah pembacaan saya sekarang. Buku cerpen yang santai dan kreatif menjadi pilihan.
                Antara buku pembacaan dan rujukan yang saya jadikan alat untuk menerajui semangat menjadi seorang penulis ..

"Sekiranya Aku Menjadi Novelis"
ini novel versi remaja. Watak aida yang masih di bangku sekolah bercita-cita menjadi seorang novelis. Novel ini saya hanya santap jalan ceritanya. Menyelami perasaan seorang gadis remaja yang ingin menjadi penulis.

 "Penulis Yang Disayangi Tuhan"
Buku yang masih belum saya khatam. Helaian demi helaian kerap saya selak sebab mencari isi penting. Novel ini bercerita tentang seorang penulis yang telah berputus asa. Melalui jalan cerita novel ini, diselitkan cara-cara untuk menghasilkan sebuah penulisan seperti novel dan cerpen. Penulis bercerita tentang ilmu penulisan dalam perwatakan novel tersebut. 2 in 1.


"Ingin Menjadi Penulis?"
Nah..inilah rujukan yang saya perlukan. Cara penulis sama dengan apa yang sedang saya lakukan. Panduan yang beliau berikan 100% menjadi keyakinan saya untuk meneruskan langkah ini. Tepat dan padat isinya. Sangat sesuai bagi orang yang malas macam saya kerana tidak suka membaca secara panjang lebar.


Ketiga-tiga buku ini saya tertarik hanya kerana terpapar perkataan "Penulis" dan "Novelis". ^^


#PBAKL2013 best kali ni..sebab dapat bertemu dengan penulis seperti Hilal Asyraf dan Penulis baru Aisa Linglung, cerpen dia kelakar. Santai, tak kering gusi. Buku Sperma Cinta dan Sengih Kerang (Sperma Cinta 2.0) bahan untuk saya ketawa sorang2.#

2 comments: