Don't Judge the blog by it's followers

Wednesday 18 April 2012

Be lazy, Think crazy

Bismillahirrahmanirrahim.....^^

Ingin ku melakarkan kata kesyukuranku dalam meniti hari-hari yang dilanda dengan kesibukan, minggu ini adalah minggu midterm exam, submitation assigment dan presentation....bak kata sahabat " minggu yang sibuk ni akan berlalu juga' so tabah je.."...ye benar kan....seminggu bakal berlalu, so sibuk macam mana pon...masa itu akan berlalu bukan..dan bukannya akan berpanjangan selamanya..tapi perlu diingatkan juga kepada diriku ini " masa yang lapang jangan dibazirkan, sedangkan bila tiba masa sempit mulalah kelam-kabut"..ingat masa lapang sebelum masa sempit.

ingat ye..janganlah kita terlalu kejam kepada diri sendiri...jika letih..berehatlah sebentar, jangan paksa diri..selepas berehat insyaAllah..keletihan tadi akan diganti dengan kesegaran.Bila study..kita banyak gunakan otak bukan?...so jangan terlalu beratkan otak kita, bila badan letih..otak pon turut serta.

Alhamdulillah..satu per satu dimudahkan, segala presentation dan submitation assigment sedang berjalan, tinggal beberapa subjek lagi yang belum setel. Rasa seronok walaupun letih. Saya lebih suka memahami dulu apa tajuk tugasan yang diberi..barulah senang nak explain bila buat presentation dan berasa nikmat buat assigment. Bak kata saya sendiri "kepuasan membuat assigment". pengalaman belajar sangat seronok...jika nak diceritakan agak panjang lebar, sebab..setaip hari pasti ada sahaja penceritaannya.

Semalam baru sahaja selesai jawab satu paper midterm subjek "financial management 2"..soalan boleh tahan lah..tapi cam ada yang tak puas hati...so "let bygone be bygone" fokus pada final pulak.

sebelum saya ke kelas "kaedah penyelidikan" sekejap je lagi" saya nak kongsikan satu bait kata ni.

Bill gates said: "i always choose the lazy person to do a difficult job besause he will find the an easy way to do it" -be lazy, think crazy...





betul jugak kan...cuba tengok orang yang malas buat kerja..sebenarnya mereka kreatif dalam membuat sesuatu kerja itu, bagi mereka sangat simple tuk selesaikan tanpa terlalu rumit, sedangkan orang yang rajin terlalu rumit dalam menyelesaikan sesuatu job. that is my opinion...dan saya ada seorang kawan macam tuu...sebenarnya bukan dia malas, cuma kena selalu diingatkan...haha..betul tak?..janji bila buat kerja tuu..hasilnya adalah terbaik..dan jangan pandang rendah pada kebolehan seseorang. Kadang-kadang golongan itu tak nak tunjuk diri mereka yang sebenar. Saya suka memahami rentak dan tingkah manusia....unik kan...



okey...kelas dh nak mula..Dr.Subra dah datang!!!

-actually...saya pon malas jugak..hehe....

2 comments: