Don't Judge the blog by it's followers

Saturday, 30 July 2011

warkah dari penjara


Bismillahirrahmanirrahim..dengan lafaz mulia pembuka bicara kali ini…..Alhamdulillah…bulan Ramadhan akan menziarahi kita tidak lama lagi…esok lusa kita semua dah kena berpuasa….sudah bersiap sediakah kita menghadapinya? Bagi orang-orang yang beriman kepada Allah..merekalah orang-orang yang paling seronok menyambut Ramadhan, manakala bagi sesetengah golongan akan merasa susah hati? Tibanya Ramadhan, maka saya teringat akan kisah saya berkenalan dengan seorang penghuni tirai besi yang menjadi pen-pal saya ketika itu…semuanya bermula dengan sepucuk surat yang dilayangkan ke sekolah saya tatkala itu….

Kisahnya…

Saya diberitahu oleh seorang adik di sekolah saya bahawa ada sepucuk surat di peti surat sekolah yang ketika itu tertera nama saya….
Saya terus menuju ke peti surat tersebut…ye..memamg surat itu milik saya..dalam hati..alhamdulillah nasib baik tak sampai ke pihak pejabat..takut2 surat itu tidak sampai ke tangan saya seperti mana sebelum itu ada juga surat yang diutuskan untuk saya….

Surat pertama telah dilihat oleh pihak sekolah terlebih dahulu…setelah sekian lama, barulah saya diberitahu oleh ustazah bahawa ustazah ada menyimpan surat tersebut..baiklah..dipendekkan cerita surat pertama yang saya terima adalah dari seorang lelaki siap ada gambarnya sekali..datang dari pelajar sekolah YK…

Isi kandungan surat jelas  bertujuan untuk berkenalan….(oh..tidak..mcm pelik je bunyinya..), sahabat2 saya ketika itu turut merasa seronok…siap menyalin alamat budak lelaki itu..almaklumlah….zaman2 sekolah…semua jadi exiceted belaka…
Apa2 pun terima kasih ye ustazah norison,,,sebab bagitau jugak tentang surat 2…kalau ikutkan surat2 seperti itu akan ditapis oleh pihak sekolah sebelum sampai ke tangan pelajar….

Baiklah..kita lupakan saja pasal surat yang sampai ke tangan sekolah terlebih dahulu 2….

Kisah yang sebenarnya….bermula dengan surat kedua..
Sambung cita tadi…
Surat itu jelas tertera nama pengirim dari penjara pokok sena..(seorang lelaki yang berusia 30th keatas), ingatan saya semakin lupa tentang peristiwa itu disebabkan dah bertahun perkara ini berlalu dalam hidup saya….sehingga saya dah lupa nama abg 2….

Persamaan surat 1 dengan surat 2

Mesti di awal-awal sesiapa yg baca entry kali ini..eh kenapa la pulak..saya dapat surat  pon nk cerita kan…kenapa semua surat dihantar ke sekolah..kenapa tak di rumah…
Semuanya bermula apabila saya telah menghantar satu nukilan ke Skor Berita Harian 2006 di ruangan Karya Pelajar…yang bertajuk “Pengisian Ramadhan”
Surat dari budak YK dengan surat si abg penjara tadi meluahkan rasa insaf dan tertarik dengan nukilan yang saya coretkan…sehingga ada yang ingin berkenalan…
Dan kenapa semua surat itu dihantar ke alamat sekolah adalah kerana saya tidak meletakkan alamat rumah..sebaliknya nama saya serta alamat sekolah….sebab itulah surat2 sampai ke sana…surat dari abg penjara 2 saja nasib lah ia sampai ke tangan saya terlebih dahuluu,,…

Kisah dengan abg penjara

Sejak dari itu, saya terus membalas surat abg penjara tadi…surat pertama yang dia kirimkan…mengatakan..yang dia menitis air mata membaca karya saya…tahla,…apa yang dia rasa..saya tertanya-tanya..adakah karya yang saya ciptakan begitu menyentuh hati abg tadi?....

Alhamdulillah..karya yang saya cipta itu lahir dari hati saya sendiri dan berdasarkan pengalaman yang saya rasakan…mungkin apabila kita menulis bersama hati..akan menyentuh hati-hati yang membaca ketika itu…

Jujur saya katakan bahawa saat itu saya selalu membalas surat-surat abg 2…kata-kata yang diberi sering merendahkan dirinya dan menyesal akan perbuatannya…dan merasakan bahawa dirinya sangat hina…saya tidak begitu tepat apakah kesalahan yang di lakukannya sehingga dirinya menghuni di sebalik tirai besi itu…dia hanya bagitau bahawa ianya berkaitan dengan masalah bersama isterinya…

Tapi , saya turut merasa gembira…kerana abg tadi akn dibebaskan sebelum raya…
Semoga abg tadi mulakan hidupnya yang baru

Apa yang membuatkan saya tertarik dengan surat abg 2..adalah kata-katanya..dan juga lukisan (corak) yang pasti dia akan lukis di setiap ruang surat itu..menulis dan melukis mungkin adalah kelebihannya…ditambah tulisannya yang kemas dan cantik…
Lama-kelamaan mak melarang saya terus membalas surat abg tersebut disebabkan sesuatu perkara yang tak dapat saya ceritakan di sini…..memang berat hati untuk berbuat demikian…tapi saya ikutkan nasihat mak…

semua surat2 yang saya simpan..dibakar..hilanglah semua memori saat itu…sehingga kini saya hanya menulis di ruangan ini sebagai ingatan yang tidak akan luput..

Itulah di antara pengalaman tatkala menjadi remaja^-^


Kita lupakan kisah perjalanan hidup saya yang tak seberapa …itu…baiklah..di kesempatan ini saya ingin mengucapkan:

 selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak kepada semua muslimin dan muslimat, semoga Ramadhan kali ini membawa seribu kebaikan kepada kita…


saya akhirinya entry kali ini dengan karya yang saya cipta di Skor Berita Harian 2006 untuk kalian semua….


pengisian ramadhan

masih tersimpan segar dibenakku
ramadhan yang lalu
mengajarku erti kemanusiaan
keabdian kepada Tuhanku

Ramadhan...
kau mengajarku berpuasa
mengenal erti kesabaran
kau mengikat nafsuku
menghalang kemungkaran
kau kejutkan aku
dengan solat terawih
pada malam hari

kaki kananku yang menapak
ke rumah Allah
membenarkan aku merasa
keistimewaan setiap malam
hamparan sejadah menyaksikan manusia
sujudku pada Tuhan
suara lunak imam
mengalunkan ayat suci al Al-quran
memberi aku merasa ketenangan malam itu

Ramadhan...
kau perlu diisi
dengan kebaikan manusia
melipatkan pahala
membawa angin anjakan paradigma
kepada umat Islam

aku tertanya-tanya
bagaimana inginku
isikan kedatanganmu
selama 30hari
adakah seperti Ramadhan yang lalu
atau lebih baik lagi
untuk Ramadhan yang bakal menjelma

Ramadhan..
kau bulan ibadat
yang melemparkan
buku baru
dalam kehidupan umat

selamat datang Ramadhan...


Anis Sakinah Bt Azizan
Sek Agama Daris
Sg.Petani, kedah

Karya Pelajar skor Berita Harian oktober 2006



2 comments:

  1. maaf..penulisan kali ini agak skema sedikit...hehe

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete